Satsningar i budgeten för 2017

Notiser om satsningar i den rödgrönrosa budgeten för 2017 för ett Jämlikt och hållbart Göteborg.
Näringsliv & jobb

• Ny pott till stegvisa jobb- och kunskapslyftet, 5 miljoner

Det ska etableras en pott med stimulansmedel för att i en extrasatsning driva på implementeringen av detta arbetssätt. Syftet är att främja snabbare inträde och kompetensutveckling på arbetsmarknaden. Såväl fack- som stadsdelsnämnder ska kunna söka medel. Resurserna ska vara ett tillfälligt stöd och ska exempelvis kunna täcka kostnader för handlednings- och utbildningsinsatser.

• Plan för ökad sysselsättning inom besöksnäringen

En plan ska tas fram för att öka sysselsättningen i besöksnäringen genom tätare samverkan mellan stadens olika bolag, näringslivet och övriga relevanta aktörer.  Det finns mycket att vinna på att nu samla krafterna på området. Göteborg & Co ska, i rollen som moderbolag i klustret ”Turism, Kultur, Evenemang”, koordinera framtagandet av planen.

• Fortsatt satsning på företagsutveckling och jobb i hela staden

(den fortsatta satsningen handlar om entreprenörskvarter, tillåtande oaser, business centers, kompetenscenter, socialt företagande)

Utvecklingen av denna infrastruktur ska fortsätta i samma omfattning som 2016.

Ett mer jämlikt Göteborg

En rad insatser ska göras för att öka jämlikheten i staden. De nya satsningarna omfattar totalt ca 38 miljoner.

• Familjecentraler ska finnas i alla stadsdelar, 10 miljoner

Tidiga insatser är avgörande för att minska klyftorna. Det man tappar i unga år är svårt att hämta igen. Därför är det viktigt att fokusera på familjecentralerna. Denna satsning är en del i utvecklingen av det familjecentrerade arbetssättet. Familjecentraler ska inrättas i alla stadsdelar. Samtidigt ska det öppna och uppsökande arbetet vid dessa centraler och på andra arenor, som t ex öppna förskolor, förstärkas.

• Ett starkare föreningsliv där det behövs som mest, 5 miljoner

Föreningarna spelar en stor roll för att minska klyftor och segregation. Föreningslivet kan lyfta utsatta områden och göra att människor med olika bakgrunder möts. Genom de socioekonomiskt differentierade aktivitetsbidragen ska föreningar i eller med koppling till områden med stora socioekonomiska utmaningar få ökat stöd. Det ger ett starkare föreningsliv där det som mest behövs.

• Nytt samverkansforum med näringslivet för ett jämlikt Göteborg, 2 miljoner

Staden ska skapa ett forum för att sammanföra företag som vill jobba strategisk och praktiskt för att nå målet om ett jämlikt Göteborg. Forumet ska koordinera en mångfald av initiativ och ska även kunna gå in som en aktiv part i olika insatser.

• Barnfamiljer får ökat försörjningsstöd under sommaren, 10 miljoner

Denna höjning under juni, juli och augusti ska ge bättre möjligheter till aktiviteter och personlig utveckling för barn i familjer som lever under knappa omständigheter.

• Angeredsutmaningen ska spridas till fler skolor, 1 miljon

Ett vanligt problem för unga i utsatta områden är att de saknar kontaktnät och förebilder. Angeredsutmaningen har haft framgång i att lösa problemet. Där engagerar sig näringslivet i ungdomarna. Det handlar om mentorskap, praktikplatser, stipendier och annat. Arbetssättet bör spridas. Konceptet för Angeredsutmaningen ska därför börja användas i 2-3 nya skolor under 2017.

• Lekplats i Biskopsgården ska bemannas, 2 miljoner

Bemannade lekplatser är ett bra sätt att stärka samhörigheten och utvecklingen i ett område. De resurser som nu tillförs ska säkra en bemanning av bygglekplatsen i Biskopsgården.

• Ledarskapet för jämlikt Göteborg ska stärkas, 3 miljoner

Planen för Jämlikt Göteborg innehåller åtgärder uppdelade på sakområden. Fyra nämnder agerar som fokusledare för vart och ett av dessa områden. Nämnderna har ansvar för att koordinera det stadenövergripande arbetet. De nya resurserna ska gå till personalförstärkningar i syfte att göra detta fokusledarskap mer aktivt.

• Jämlikhetsarbetet ska utvecklas, 5 miljoner

Utvecklingsstödet ska möjliggöra specifika satsningar inom ramen för Jämlikt Göteborg. Det ska kunna handla om olika former av utvecklingsarbete, kompetensutveckling och sociala innovationer. Såväl fack- som stadsdelsnämnder ska kunna söka medlen.

• Evenemangen ska spridas i hela staden

På området turism och evenemang ska det tas initiativ för att skapa öppna arrangemang som ökar rörligheten och utbytet mellan olika delar av staden. Initiativen ska ha särskilt fokus på barn och unga. Detta är ett viktigt verktyg för att överbrygga klyftor.

• ”Staden där vi läser för våra barn” ska byggas ut

Detta initiativ ska byggas ut i full skala. Alla relevanta nämnder och styrelser ska göra insatser i frågan. När det gäller att ge samtliga barn en god start och goda förutsättningar är just läsandet en av de saker som är absolut viktigast att få med sig.

Äldre

• Fler äldre ska få att åka på seniorläger, 1,5 miljoner

Seniorläger är ett koncept som visat sig fungera utmärkt. Lägren har blivit en viktig del i det förebyggande hälsoarbetet för personer över 75 år. Att ge fler chansen kan handla både om att utöka kapaciteten och att sänka åldersgränsen.

• Kvalitet i hemtjänsten ska höjas, 50 miljoner

Bemanningen ska öka och kontinuiteten inom hemtjänsten stärkas för att öka tryggheten för de äldre. Satsningen ska också stödja det fortsatta arbetet med Attraktiv Hemtjänst för att säkerställa att det blir framgångsrikt.

• Fler äldre ska få lokalt lagad mat, 5 miljoner

Satsningen ska möjliggöra för äldreboenden att komplettera köken med det som krävs för att kunna laga mat på plats i högre utsträckning. Det ska också bli möjligt att öka bemanningen av utbildad kökspersonal. Både lukten av nylagad mat som görs på plats, färre transporter och möjligheten att tillgodose de äldres önskemål höjer kvaliteten.

• Ökade subventioner för fler Trygghetsboenden, 5 miljoner

Staden behöver fler trygghetsboenden och därför ökas subventionerna för att höja byggtakten. För de äldre är det viktigt att det finns boendeformer som kan tillgodose olika behov av stöd, hjälp och trygghet. Trygghetsboendeformen möjliggör mer social gemenskap och mer självständighet för äldre.

Arbetsmiljö

• Ny pott för satsningar på ett hållbart arbetsliv, 20 miljoner

Det ska etableras en pott med stimulansmedel som kan utnyttjas av såväl fack- som stadsdelsnämnder för innovativa projekt med syfte att skapa ett mer hållbart arbetsliv. Medlen ska fördelas över fyra områden:

– Upplägg där äldre medarbetare ges möjlighet att ägna en del av sin arbetstid åt handledarstöd eller mentorskap för nyanställda och praktikanter

– Upplägg där högt belastade yrkesgrupper avlastas på arbetsplatsen genom att vissa arbetsuppgifter lyfts av

– Arbetstidsinnovationer

– Nyskapande metoder för att förverkliga arbetsmiljöplanen inom äldreomsorgen

Ambitionen är att satsningen ska bidra till att vända de problematiska arbetsmiljötrender som finns i staden.

Utbildning

• Miljonsatsning på gymnasieskolan, 30 miljoner

Gymnasiet har haft stora utmaningar med tillströmningen av allt fler elever och att inte alla elever går ut med godkända studieresultat. Varje elev som inte klarar skolan är ett misslyckande. Därför görs en satsning på 30 miljoner på gymnasiet. Det motsvarar cirka 60 lärartjänster.

• Kommunen kompenserar för minskat statsbidrag till gymnasieskolan, 26,2 miljoner

Minussidan av den gamla alliansregeringens reformer på gymnasieskolan slår nu igenom via statsbidraget. De effektiviseringar som den gamla regeringen hoppades på inte är realistiska. Detta är en kritik som bland annat förts fram av Sveriges kommuner och landsting. Genom att kompensera gymnasieskolan för den väntade minskningen av statsbidragen kan neddragningar  förhindras.

• Elever med särskilda behov ska få mer stöd, 50 miljoner

Elever med särskilda behov behöver få bättre stöd. Därför gör nu en kraftfull satsning på detta arbete. Pengarna kommer att fördelas till stadsdelarna utifrån antalet elever. Hur särskilt stöd organiseras avgörs av varje rektor.

• Elever ska få mer undervisning i matematik i grundskolan, 27 miljoner

Det finns ett behov av att stärka matematikkunskaperna hos våra elever. Därför föreslår regeringen utökad undervisning i ämnet. 27 miljoner går till Göteborg.

• Medlen för studiehandledning och ämnesundervisning ska spridas i hela staden, 20 miljoner

Den tidigare satsningen på 20 miljoner för studiehandledning och ämnesundervisning på modersmål fördelas nu om från tre stadsdelar till samtliga. Erfarenheterna från arbetet kommer genom detta spridas till hela Göteborg för att möta ett ökat mottagande av nyanlända i fler delar av staden.

• En extra termin språkstöd på vård- och omsorgsprogrammet, 3 miljoner.

En extra termin språkstöd ska införas. Det gör det möjligt för personer med svagare kunskaper i svenska att utbilda sig för att kunna arbeta i en verksamhet där det finns stor efterfrågan på arbetskraft.

• Vikariesituationen på förskolan ska utredas och förbättras, 0,3 miljoner

Förskolebarnen ska få en så trygg vardag som möjligt. Vikarier ska alltid finnas att tillgå. För att vikariesystemet inom förskolan ska bli smidigare föreslås en handlingsplan för att bättra vikariernas situation. Inte minst behöver vikariepoolerna stärkas.

Stadsutveckling

• Två hundra billiga hyresrätter

De som har störst behov av bostad har också svårast att få tag i en lägenhet med rimlig hyra. Skarpare krav kommer därför att ställas på lägre hyror när man bygger nytt. Tio procent av alla markanvisade hyresrätter ska anvisas med ett hyrestak på 1000 kronor per kvadratmeter och år. Det innebär ungefär 6000 kronor för en trea på 70 kvadratmeter.

• Ny översiktsplan, 3 miljoner

För att nå våra ambitioner om fler bostäder i en ekologiskt och socialt hållbar stad behöver Byggnadsnämnden inleda en revidering av översiktsplanen. Det är ett gediget arbete som kommer ta två-tre år att genomföra.

• Jubileumsparken i Frihamnen, 50 miljoner (investering)

Nu kan arbetet med Jubileumsparken gå från planering till verklighet. Inte bara grönyta för närboende utan en park för alla göteborgare. De totala kostnaderna för parken är uppskattade till 500 miljoner kronor över många år, men får konkretiseras allt mer detaljerat allteftersom byggnationen pågår. Nu kan första delen av parken förverkligas.

• Kajerna rustas upp, 55 miljoner (investering)

Den drygt 150 år gamla Packhuskajen är i behov av omfattande reparationer, i likhet med Stora Hamnkanalens norra sida som nyligen rustades upp. Därför föreslås att den 250 meter långa västra delen av Packhuskajen rustas upp. Även älvkantsskyddet behöver ses över med anledning av de höjda havsnivåerna som sker genom klimatförändringen.

• Sittplatser vid Stora Hamnkanalen, 50 miljoner (investering)

En av de idéer som förts fram av göteborgarna i 2021-arbetet är att det borde vara möjligt att komma närmare vattnet i centrala staden. Därför ska nästa steg tas med en sådan vision. Det ska bli möjligt att sitta ”i” hamnkanalen och umgås på en yta som i dagsläget enbart är tillgänglig via paddanbåtarna.

• Lokala torg ska upprustas, 50 miljoner (investering via Stadshus AB)

Det finns ett behov av att rusta upp de lokala torgen runt om i staden. Därför satsas brett på att göra torgen mer funktionella och attraktiva. Finansieringen sköts inom Stadshuskoncernen.

• Fler lekbara skulpturer ska sättas upp, 3 miljoner (investering)

De mindre, lekbara skulpturer som satts upp i staden har varit en succé. De gör det möjligt för de minsta att aktivt ta del av stadens arkitektur och skapar en balans till de större skulpturerna. Därför planeras ytterligare tre lekbara skulpturer.

• Enkelt avhjälpta hinder, 25 miljoner

För att fortsätta arbetet med att öka tillgängligheten satsas nu 25 miljoner för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder.

Trafik

• Hastigheterna ska sänkas i staden 75 miljoner (investering)

Trafiknämnden ska fortsätta att genomföra en hastighetssänkning i staden. Detta för att minska buller, trafikolyckor och luftföroreningar. Det blir lättare att bygga bostäder och skapa förutsättningar för inspirerande stadsliv och mer grönt mellan husen. När hastigheten sänks minskar väg- och däckslitaget, vilket även bidrar till att minska mikroplasternas spridning i havet. Trafiken är den största källan till mikroplaster. Därför är hastighetssänkningen en viktig insats för miljön.

• Större satsning på cykelvägar, 143 miljoner (investering)

Nu höjs ramen för Trafiknämndens cykelinvesteringar med 143 miljoner under investeringsperioden. Det är en kraftfull satsning för att nå ambitionerna i cykelprogrammet.

• Nu satsas mer resurser på fritidsresor med färdtjänsten, 6 miljoner

Färdtjänsten finns till för de som inte har möjlighet att resa med den vanliga kollektivtrafiken. Nu satsas resurser på att personer med en funktionsnedsättning eller sjukdom ska få möjlighet att åka med fritidsresor för att exempelvis för att hälsa på någon, åka och handla eller gå på bio

• Cykelnätverk ska få fler att cykla, 1 miljon

Det är viktigt att fortsätta att driva på utvecklingen mot ett ökat cyklande i Göteborg. En ny form av cykelnätverk ska arbeta brett med förenklings-, informations- och kampanjåtgärder för att stimulera till ökad cykelanvändning i hela staden. Det finns en stor potential i att dela positiva erfarenheter mellan arbetsgivare och organisationer när det gäller stimulansinsatser.

• Boendeparkering ska utredas

En utredning som ska ta fram en modell och tidplan för hur boendeparkeringarna kan marknadsanpassas för att stimulera till ökad parkering på kvartersmark. Detta kan leda till att gatorna kan användas både mer effektivt av trafiken, och ge mer utrymme för promenerande och cyklande.

• Nästa steg för Dag Hammarskjölds boulevard, 2 miljoner

Arbetet med att förverkliga boulevardiseringen av nuvarande trafikled ska prioriteras. För att denna omvandling ska fungera behöver stads- och trafikutvecklingen gå hand i hand. I nästa steg ska det göras en åtgärdsvalsstudie som täcker in såväl stadsutvecklingen som den bredare trafiklösningen i området.

• Avenyn ska rustas upp, 50 miljoner (investering)

Avenyn har ett stort behov av att rustas upp. Därför ska den nyligen påbörjade upprustningen drivas vidare under kommande år. Inriktningen är att skapa en mer aktiv och levande stadsmiljö.

• Smidigare trafiklösningar i Göteborg, 4 miljoner

Trafik Göteborg – den nya samverkansarenan mellan Trafikverket, Västtrafik och Göteborgs stad – kommer att spela en viktig roll för att få trafiken att flyta smidigt i staden under de närmaste åren. Detta är en unik satsning där de tre aktörerna samordnar trafikflöden och planering på statliga och lokala vägar samt i kollektivtrafiken.

Miljö & Klimat

• Fossilfritt Göteborg

För att nå 1,5 gradersmålet som sattes i Paris tar rödgrönrosa nu vår del av ansvaret och tar flera steg mot ett mer fossilfritt Göteborg. Det handlar om allt från el och fjärrvärme till stadens fordonsflotta och matproduktion.

–  Hur Göteborg och fordonsflottan ska bli fossilfria utreds, 2,5 miljoner

För att nå 1,5-gradersmålet som sattes i Paris ska det göras en utredning av vilka lokala åtgärder som krävs för att Göteborg ska kunna bli fossilfritt. Utredningen ska tydliggöra vilka möjliga åtgärder som ligger inom kommunens rådighet och bland annat omfatta en kartläggning av vilka produkter som ger störst klimatnytta att byta ut till fossilfritt, samt hur stadens fordonsflotta blir fossilfri.

– Göteborg ska bygga fossilfri förskola som modell för fossilfri byggnation, 15 miljoner

Göteborgs stad är redan bäst i landet på att bygga giftfria och energisnåla förskolor. Nu ska 15 miljoner kronor gå till att bygga en fossilfri förskola. Den kompetens som kan byggas upp kan leda till att även andra byggnationer kan byggas mer fossilfritt. Detta som ett led i arbetet att få ett fossilfritt Göteborg.

– Fossilfri fjärrvärme ska utredas

För att få en alltmer fossilfri fjärrvärme får Göteborgs Energi i uppdrag att ta fram en plan för att ställa om Rya Kraftvärmeverk till fossilfritt.

– Fossilfri matproduktion ska utredas 1miljon (investering)

Som en del av att öka intresset för närodling i staden ska det anläggas ett nytt växthus samtidigt som kommunen utreder hur och vart fler skulle kunna etableras. Således ska en plan för fler växthus i staden tas fram. Detta för att skapa odlingsmöjligheter i anslutning till kommunala verksamheter.

– Klimatstrategin ska utvecklas, 1 miljon

Strategin behöver utvecklas och uppdateras för att utreda vilka steg som krävs för att Göteborgs stad kan ta för att bli fossilfria.

– Fler solceller på kommunens tak, 5 miljoner (investering)

Fler tak i kommunen ska fyllas med solceller för att förstärka stadens hållbara elförsörjning.

• Hållbar turism ska främjas i Göteborg

Göteborgs stad är en genuin besöksdestination, vilket är en styrka ur många perspektiv. Det genererar jobb, stärker varumärket och skapar möten mellan människor. Samtidigt har vissa av transporterna till staden större miljöpåverkan än andra. Göteborg & Co ska därför kartlägga hur valet av hållbara transportalternativ i och till Göteborg kan främjas.

• Inköpen av ekologisk mat ska öka till 50 procent

Göteborg har gjort en kraftfull ökning av andelen ekologisk mat. Den ambition rödgrönrosa satte upp för mandatperioden på 40 procent nåddes långt tidigare än planerat. Det är därför möjligt att höja ribban så att andelen av inköpt ekologisk mat kan öka till 50 procent under mandatperioden.

• Personal ska utbildas i hur ekologiskt och vegetarisk mat kan öka, 3 miljoner

Kökspersonal och andra relevanta grupper ska utbildas i hur ekologisk och vegetarisk mat ska öka. En utredning ska göras av hur transporterna av färdig mat kan minska och vilka insatser som krävs för att mottagningskök ska kunna bli tillagningskök och de tillagningskök som redan finns i staden ska kunna användas för tillagning.

• Miljonsatsning på olika miljöprojekt, 17,5 miljoner

Under tre års tid har staden använt runt 30 miljoner kronor per år i tillfälliga medel för att stimulera miljöprojekt i verksamheterna. Nu övergår detta från att ha varit en engångssatsning till en permanent satsning på 17,5 miljoner kronor som Miljö- och Klimatnämnden får i uppdrag att fördela ut miljöstimulansmedlen för att stärka miljöarbetet i kommunen.

• Miljöprojektet Skrota Skräpet blir permanent verksamhet, 4 miljoner

Miljöprojektet Skrota Skräpet, där återanvändningssystemet Ta-Ge ingår, permanentas. Ta-Ge-initiativet har sedan 2012 blivit en framgång som flera kommuner kopierat. Det är stadens egen bytessajt för att öka resurshushållningen. Detta har gjort hela Göteborgs stad bättre på att återanvända. Således en stor klimatnytta.

• Gifthalter i vattendrag ska utredas, 2 miljoner

Många av stadens vattendrag har höga gifthalter. För att skapa en bättre helhetsbild får Miljö- och klimatnämnden i uppdrag att under kommande år göra en ordentlig kartläggning av de gifthalter som finns i kommunens vattendrag.

• Klimatprotokoll ska startas i samverkan med näringslivet, 0,5 miljoner

Det planerade klimatprotokollet innebär att staden genom Business Region Göteborg etablerar en plattform för tät samverkan med näringslivet kring utsläppsmätning och – minskning. Medlen för 2017 ska finansiera det arbete som behöver göras i uppstartsfasen.

• Nytt hållbarhetsbidrag, 1 miljon

En miljonpott ska införas för invånare att söka pengar ur för att få ett hållbart samhälle.

Fritid, idrott och förening

• Gratis simskola i hela staden från ht 2017, 4 miljoner

Under hösten 2016 startar en verksamhet med möjlighet att ta emot hälften av stadens barn. Verksamheten utvidgas under 2017 till att omfatta alla barn.

• Sportotek ska utredas

Det ska göras en utredning av förutsättningarna för att etablera ett s k sportotek. Från ett sådant skulle det vara möjligt att låna dyr idrottsutrustning. Det skulle kunna drivas i samma form eller i samverkan med instrumentförrådet.

• Friidrottsanläggning på Hisingen, 60 miljoner (investering)

Friidrotten är i behov av en utomhusanläggning på Hisingen. När Bravida Arena byggdes ersattes aldrig friidrotten på Rambergsvallen.

• Ny gym- och motionscentral ska byggas, 20 miljoner (investering)

Staden driver idag ett flertal gym- och motionscentraler. Verksamheten byggs ut för att stimulera folkhälsan hos grupper som normalt sett inte besöker den här typen av inrättningar. Socioekonomiska faktorer ska styra placeringen av anläggningen.

• Nya konstgräsplaner byggs och dess miljöpåverkan utreds, 28 miljoner (investering)

Det ska byggas två nya konstgräsplaner i Lillhagsparken och Flatås park. Dessutom påbörjar utbytet av de 20 konstgräsplaner som etablerades under 2006-2010 och som nu är uttjänta. Samtidigt ska nya metoder tas fram i en utredning för att mäta och minska planernas miljöpåverkan.

• Fri entré på stadens museer för pensionärer, 2 miljoner

Från och med 2017 blir det fri entré för stadens pensionärer på Stadsmuseet, Röhsska, Konstmuseet och konsthallen, Sjöfartsmuseet/akvariet samt Elyseum.

• Göteborgs kulturprogram ska genomföras, 2 miljoner

Denna resursförstärkning är nödvändig för att få till stånd en aktiv och grundlig implementering av de planer som tagits fram inom kulturprogrammet. Det handlar bl a om att stärka barn- och ungdomskulturen, att utveckla kulturkonsekvensanalyser samt att göra kulturen till en nyckelfaktor i stadsutvecklingen.

• Kulturskolan ska förstärkas, 3 miljoner

Satsningen på utbyggnaden ska fortsätta. När fler barn får möjlighet till en meningsfull fritid ökar kreativiteten och skapar förutsättningar för att de kan växa som trygga och delaktiga medborgare. Satsningar på kulturskolan är därför en viktig del i arbetet för ett mer jämlikt Göteborg.

• Det internationlla lägret ”Side by Side, El Sistema” ska byggas ut, 1,5 miljoner

Den successiva uppbyggnaden av Side by Side är en del av stadens jubileumsarbete. Med Gothia Cup som förebild är visionen att lägret ska växa år efter år för att 2021 då staden firar 400-årsjubileum vara världens största läger för barn och unga som möts i musik och andra konstformer. Satsningen förutsätter medfinansiering från VGR.

• Kompensation för höjd hyra för Sjöfartsmuseet, 2 miljoner

I samband med att Higab förvärvar byggnaden kommer hyresnivån att höjas. För att detta inte ska slå mot övriga kulturverksamheter görs en kompensation för höjningen i kulturdelen av budgeten.

Färdplan för stadens kulturinvesteringar

Kulturnämnden har tagit fram ett underlag kring några större om- och ut- och nybyggnadsprojekt på kulturområdet. Det är nödvändigt att framöver göra investeringar för att säkra stadens samlingar av konst och kulturhistoria, för att göra museerna mer tillgängliga och attraktiva samt för att i övrigt stimulera kulturlivet.

Utifrån underlaget har en färdplan skapats för det kommande decenniet. Kulturnämnden, i samverkan med Higab, Lokalsekretariatet och andra relevanta aktörer, ska utifrån denna färdplan återkomma med fördjupade förstudier och relevanta analyser för objekten i höjd med de investeringsnivåer som bedömts som rimliga för staden.

När det gäller Varvs- och industrihistoriskt center ska Lokalsekretariatet i samverkan med berörda nämnder återkomma med alternativa ambitionsnivåer. Allt från en lösning med visningsdel till ren magasinslösning.

Konstmuseet och Sjöfartsmuseet ska rustas upp

Konsthallen ska tillfälligt kunna flyttas ut externt samtidigt som Konstmuseet renoveras och Hasselblad Center eventuellt tar över Konsthallens lokaler. Konsthallen ska sedan möjligen kunna placeras permanent på annat håll i staden.

Röhsska ska tillgänglighetsanpassas.

Därtill ska arbetet sättas igång för att förverkliga Bergsjöns kulturhus, Världslitteraturhuset och Lundby kulturhus.

Alla dessa projekt har ett långsiktigt perspektiv. Det är ändå viktigt att i ett tidigt skede identifiera behov och kostnader samt uppskattade ramar för framtida investeringar. Nedanstående belopp är inte upptagna i drifts- eller investeringsbudgeten, utan reflekterar uppskattade framtida kostnadsnivåer.

-Konstmuseet                                                    380 mkr**

-Sjöfartsmuseet                                                 100 mkr**

-Röhsska, tillgänglighetsanpassning                    15 mkr**

-Konsthallen                                                          2,5° (40 mkr**)

-Varvs- och industrihistoriskt center                  ambitionsnivån ska utredas

-Bergsjön kulturhus                                              22 mkr°

-Världslitteraturhuset                                          1200 m2alternativet

– Lundby kulturhus                                              4000 m2-alternativet

** = uppskattad framtida investeringsnivå

° = uppskattad framtida driftskostnad

Mänskliga rättigheter

• Idéburet offentligt partnerskap (IOP) för papperslösa, 4 miljoner

Staden öppnar för samarbete med ett antal ideella verksamheter för att tillgodose grundläggande behov för människor som lever papperslöst.

• Fler boendeplatser för utsatta EU-medborgare, 3 miljoner

För att säkerställa människors rätt till tak över huvudet ska det inrättas fler boendeplatser – med möjlighet att stanna i längre än tre dagar – för utsatta EU-medborgare. Detta ska ske genom ett idéburet offentligt partnerskap (IOP).

• Mikamottagningen får förstärkning, 2 miljoner

Mikamottagningen arbetar med personer som får ersättning för sex och som skadar sig med sex. En majoritet av de som vänder sig till MIKA är sexuellt traumatiserade. Därför sker en förstärkning till Mikamottagningen i det arbetet.

• SFI och vuxenutbildning för papperslösa och asylsökande, 2 miljoner

För att möjliggöra för asylsökande och papperslösa att studera svenska för invandrare (SFI) och delta i vuxenutbildning ska staden öppna för ett samarbete med civilsamhället genom idéburet offentligt partnerskap.

• Utbildningssatsning inom individ- och familjeomsorgen, 1 miljon

Staden ska göra en utbildningssatsning för förste socialsekreterare och chefer inom individ- och familjeomsorgen. Syftet är att säkerställa hög kunskap om villkor och rättigheter för papperslösa och socioekonomiskt utsatta EU-medborgare.

• Samordningsnummer, 1 miljon

Staden ska genomföra en inventering av vilka verksamheter som ännu inte har ett system för samordningsnummer, det vill säga det nummer som ges till de som inte har svenskt personnummer. De som har möjlighet att införa samordningsnummer ska göra det.

• Arbetet med Sexuell och reproduktiv hälsa ska stärkas, 5 miljoner

Det övergripande och systematiska arbetet med sexuell och reproduktiv hälsa samt rättigheter ska förstärkas samtidigt ska det göras en satsning på kompetensutveckling för stadens personal.