Bostäder och hemlöshet

Göteborg har idag stor bostadsbrist och många har inte råd att bo i de nya bostäder som byggs. Miljöpartiet vill öka takten i bostadsbyggandet och se till att de billiga bostäder som finns bevaras.

Miljöpartiet vill

• Bygga fler bostäder.
  • Bevara de billiga hyresrätter som staden äger.
  • Bygga blandade stadsdelar där bostäder med olika upplåtelseformer finns.
  • Bostäder med kommunala kontrakt ska finnas för människor i utsatthet.
  • Öka antalet studentbostäder.

Alla har rätt till en bostad men den stora bostadsbristen drabbar alla göteborgare och framför allt de som inte är etablerade på bostadsmarknaden. Det kan vara unga, nyinflyttade till staden eller personer med låga inkomster. För de som har extra svårt att få bostad exempelvis nyanlända flyktingar, personer med missbruksproblem eller för personer som behöver ett skyddat boende behöver kommunen ta ett särskilt ansvar. För en del av dessa ska staden erbjuda bostäder via så kallade kommunala kontrakt som ska kunna övergå till permanenta kontrakt.

Det är svårt att bygga nya bostäder med lika låga hyror som i de som redan finns därför är det viktigt att vi värnar om de billiga bostäder som finns idag. Många bostäder, inte minst i miljonprogrammen har behov av stora renoveringar. När lägenheter i allmännyttan renoveras ska det alltid finnas möjlighet för hyresgästen att välja alternativ som innebär ingen eller en mycket låg hyreshöjning.

När nya bostäder byggs ska staden se till att befintliga och nya bostadsområden får en mix av olika bostadstyper och upplåtelseformer. På så sätt kan bostadssegregationen minska och människor kan bo kvar i stadsdelen även om de behöver byta bostadstyp.

Det finns en stor brist på studentbostäder i Göteborg och vi behöver bygga minst 7 000 nya studentlägenheter för att kunna få bort bristen på bostäder för studenter.

Läs mer: Vår nationella bostadspolitik

Läs mer: Stadsutveckling