Avsiktsförklaring S-MP-V 2014-2018

Idag har avsiktsförklaringen för majoritetssamarbetet mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet presenterats. Den innehåller inriktningen för vad vi vill arbeta för under mandatperioden 2014-2018.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet söker gemensamma lösningar utifrån gotlänningarnas önskemål och behov. Vi är övertygade om att grunden för en god hälsa och ett gott liv är ett jämlikt och jämställt samhälle där människor har möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

De globala utmaningarna är stora, vi har en skyldighet att ta vår del av ansvaret på Gotland.

Hållbar utveckling för hela Gotland
Grunden för att utveckla Gotland ligger i att utveckla hela ön där alla delar och alla gotlänningars möjligheter tas tillvara. Vi har stora möjligheter i vår unika natur, ett rikt kultur och föreningsliv och ett högt nyföretagande. Vi vill skapa bra förutsättningar för näringslivet att utvecklas genom en tydlig prioritering av regionens service och stöd för att skapa ett bra klimat för företagande och innovationer inom alla delar av näringslivet. De gröna näringarna är ett nyckelområde där satsningen på Lövsta som ett grönt centrum är en viktig del.

För att kunna använda Gotlands attraktivitet i denna utveckling krävs det hållbara lösningar och att vi lever upp till de svenska miljömålen. Skyddet av det gotländska grundvattnet är prioriterat då detta är en förutsättning för möjligheten att långsiktigt kunna bo och verka på Gotland. Vi arbetar för kretsloppsanpassade och resurseffektiva lösningar som tryggar vår vattenförsörjning och där VA-utbyggnaden med nya lösningar är viktig för att hela ön ska ges förutsättningar för tillväxt och utveckling.

Vi vill utveckla Gotland som ekokommun och skynda på en nödvändig energiomställning till mer vindkraft, solenergi och biogas, vilket dessutom skapar arbetstillfällen. Vi fortsätter satsa på kvalitén på maten som vi serverar i de regionala köken och andelen ekologisk mat ska öka. Vi vill ha en tydlig förvaltningspolicy för regionens skogsinnehav som ska bygga på hållbara skogsbruksmetoder.

Regionen ska vara aktiv för att säkra och utveckla det lokala utbudet, servicen och serviceorterna. Tydliga mål behöver utarbetas för serviceorterna. Det lokala engagemanget för utveckling ska stimuleras och underlättas. Vi tror att samverkan med de idéburna organisationerna, exempelvis idrottsrörelsen, är en viktig del i detta.

Kulturen är en viktig kraft för demokratin och för att vi människor ska leva ett gott liv. Kulturen är också en viktig resurs för en regional utveckling.

Investera för framtiden
Med ökade investeringar i bostäder, infrastruktur, klimatanpassning, förnybar energi och utbildning rustar vi oss för framtiden och skapar goda utvecklingsmöjligheter. Det ger både fler jobb och bidrar till att göra Gotland till föregångare i arbetet mot global uppvärmning.

För att kunna uppnå våra höga ambitioner att bygga ut fler tillgängliga och miljöanpassade boenden för olika behov krävs det en hög planberedskap. För att tillgodose kravet på bra bostäder åt alla till rimliga kostnader måste regionen vara aktiv att få igång byggandet och för att kostnaderna hålls nere. Vi ser Gotlandshem som ett viktigt verktyg för att förverkliga våra bostadspolitiska mål.

Vi fortsätter med arbetet att gotlänningarna ska ha tillgång till stabilt bredband. Vi står inför stora investeringar så som en ny gymnasieskola, kryssningskajen och andra hamninvesteringar.

Kollektivtrafiken ska förbättras med tätare turer på stomlinjerna och snabbare turer. Även en översyn av taxan behövs för att öka andelen som väljer åka kollektivt. Vidare behövs det en bred satsning för att underlätta att fler väljer att cykla.

Vi vill ha större inflytande på färjetrafikens utformning men anser att staten måste fortsätta äga det ekonomiska och politiska ansvaret, vilket också inkluderar behovet av en reservhamn. Långsiktiga villkor där rimliga priser kombineras med bra turtäthet på två hamnar och miljöanpassade fartyg är viktigt för oss.

Trygga välfärden
Vi vill utveckla och tillföra nödvändiga resurser till välfärden och ser det som en viktig förutsättning för Gotlands framtid. Välfärdsektorn ska inte styras av vinstintresse. Vi kommer inte att ta initiativ till ytterligare privatiseringar inom vård och omsorg under mandatperioden.

En av de frågor vi ser som mest prioriterad de närmaste åren är att fler elever fullföljer skolan med goda resultat och tror på en positiv framtid. Vi vet att genomförd gymnasieutbildning kraftigt minskar risken för både arbetslöshet och ohälsa.

Arbetslösheten drabbar särskilt de unga. Vi vill därför öka insatserna för att minska ungdomsarbetslösheten. Utbildning ger frihet och fler valmöjligheter i framtiden och vi vill se en ökad tillgång till vuxenutbildning i olika former. Det är viktigt med ett nära samarbete med Campus Gotland för såväl den privata som offentliga arbetsmarknadens behov, men även gällande insatser och projekt som utvecklar och stärker Gotland.

Vi vill stärka folkhälsoarbetet och det förebyggande arbetet inom sjukvård, socialtjänst och utbildning. Vi vill fortsätta vårt fokus att sätta in samordnat stöd från olika verksamheter när barn och familjer behöver det. Vårt arbete med att göra Gotland tillgängligt för alla måste fortsätta.

Vi vill fortsätta avsätta pengar för att utjämna osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor. Regionen behöver vara en attraktiv arbetsgivare för att kunna möta de framtida behoven av nya medarbetare. Viktiga delar i det arbetet är möjlighet till kompetensutveckling och att kunna välja att arbeta heltid.

Gotland ska vara en öppen plats där det finns en mångfald av människor och utrymme för nya möten, där saker händer och idéer förverkligas. Vi är övertygade att mångfald leder till ett kreativare samhällsklimat vilket i sin tur är grunden för utveckling.