Bevara barnens Kokkolokkoskog

Regionstyrelsen har idag beslutat om en försäljning av en del av Kokkolokkoskogen i Visby för att ge plats åt ett nytt hotell. Miljöpartiet har sedan 2008 motsatt sig dessa planer och röstade idag emot att detta viktiga grönområde tas i anspråk för exploatering.
Kokkolokkoskogen är en grön fristad mitt i ett i övrigt exploaterat område som många har glädje av. Intill ligger ett industriområde, liksom flera villakvarter.

– Fyra förskolor använder Kokkolokkoskogen regelbundet, men nu kommer en stor del av barnens lekskog att omvandlas till ett hotell, säger Isabel Enström, regionråd och gruppledare för Miljöpartiet på Gotland.

Miljöpartiet vill att Visbys redan exploaterade områden ska bebyggas i första hand och att grönområden ska bevaras.

– Det är ett väldigt onödigt beslut att exploatera just detta område. Kokkolokkoskogen är en del av ett längre promenadstråk från innerstaden till Södra Hällarna som används flitigt. Vi borde naturligtvis värna och utveckla detta stråk istället för att bryta det genom att bygga ett hotell, säger Isabel Enström (MP).

FÖR VIDARE INFORMATION:

Isabel Enström 070 725 06 02