Dags att prata klimat nu Reinfeldt

Insändare av Åsa Romson och Isabel Enström i Gotlands Allehanda onsdag 2 april 2014 om det akuta läget i klimatpolitiken.
Miljöfrågorna är hetare än någonsin. I helgen hölls Earth Hour, över fyra miljoner människor i Sverige väntas ha deltagit. I senaste Sifon inför EU-valet blev miljön väljarnas viktigaste fråga. Och denna vecka kom FN:s nya klimatrapport.

Beskeden från världens främsta klimatforskare börjar likna ett skräckfilmsmanus. De räknar med att klimatförändringarna kommer leda till kraftigt minskad matproduktion, ökad svält, stigande havsnivåer, fler konflikter och hundratals miljoner människor på flykt.

Men forskarna är också tydliga: filmen kan få ett lyckligt slut. Om vi tar klimathotet på allvar, och bygger våra samhällen miljövänliga, kan vi fortfarande begränsa uppvärmningen och undvika det värsta. Tanken på att vi håller på att förstöra planeten för barnen och barnbarnen gör ont i magen, men insikten om att vi kan agera ger hopp.

Hur gärna vi än vill kan vi inte lösa klimatfrågan på egen hand. Vi måste agera tillsammans. Det är där politiken kommer in. Vi politiker kan göra det enklare och billigare att välja det klimatsmarta alternativet, som att ta tåget istället för flyget eller bilen, som att göra det mer fördelaktigt att välja en bil som går på förnybart bränsle och att mackar finns så att det går att tanka dessa bilar, eller genom goda villkor för att kunna producera förnybar el.

Sverige har idag en statsminister som helt tystnat om klimatet. När alliansen berättar om sina visioner för Sverige på sin nya hemsida, då nämns inte klimatutmaningen över huvud taget. Fredrik Reinfeldt har själv inte tagit upp klimatet i en enda partiledardebatt i riksdagen på över fyra år. Klimattystnaden har nu pågått i över 1400 dagar, genom tolv partiledardebatter. Och när EU under förra året förberedde nya klimat- och energimål satt Sverige tyst.

Samma sak gäller för klimatpolitiken. Klimatberedningen, med representanter från alla riksdagspartier, tog för sex år sedan fram en rad bra förslag på hur de svenska utsläppen skulle kunna minska. Reinfeldt kastade alla förslagen i papperskorgen.

Det här duger inte. Vi kan inte ha en statsminister som vägrar prata om vår generations största politiska utmaning. Vi utmanar därför Fredrik Reinfeldt på debatt om hur Sverige och EU ska ta sin del av klimatansvaret. Vi är redo att när som helst, var som helst, debattera klimatfrågan med statsministern.

Det finns massor av klimathjältar i Sverige. Människor som cyklar till jobbet i snöslasket, kommuner som trotsar krångliga regelverk och köper in klimatsmart mat till skolor och äldreboenden, företagare som kämpar för att sänka sina utsläpp trots låg förtjänst. Nu är det dags att också politiken tar sitt ansvar och ger medborgare och företag långsiktiga spelregler för klimatarbetet.

Åsa Romson (MP), språkrör

Isabel Enström (MP) riksdagskandidat, Gotland