Etablering i fokus när Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson Magda Rasmusson besöker Gotland

Imorgon, fredag 18 september, besöker Miljöpartiet migrationspolitiska talesperson Magda Rasmusson Gotland.

Regeringen genomför ett antal viktiga reformer för att förbättra och underlätta mottagandet i Sverige. För att skapa sig en bild över vad som görs besöker Magda Rasmusson under de kommande månaderna ett antal län för att prata med aktörer som arbetar med etablering.

– Situationen i omvärlden är mycket svår. Sverige måste ta ansvar för att människor som flyr från krig tas tillvara och kan börja sina nya liv här på bästa möjliga sätt, säger Magda Rasmusson (MP), migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Förutom att få en god överblick av allt det positiva arbete som görs, är syftet också att se vad som kan förbättras. Vad kommuner, företag och civilsamhälle behöver för att ytterligare stärka sitt arbete kommer utgöra en viktig del i Miljöpartiet politikutvecklingsarbete de kommande åren.

– Det finns mycket kompetens ute i landet kring hur mottagande kan fungera på ett bra sätt, inte minst i de kommuner där Miljöpartiet är med och styr. Även bland företag, forskning och civilsamhälle finns röster och idéer som behöver föras in i politiken, fortsätter Magda Rasmusson (MP).

Isabel Enström, regionråd på Gotland, instämmer i vikten av att lyfta positiva exempel och nämner samtidigt att det krävs framförhållning och ekonomiska förutsättningar för att arbetet med att ta emot nyanlända ska bli så bra som möjligt.

– I den akuta situation som många människor på flykt befinner sig i måste alla kommuner ta ett solidariskt ansvar. För Gotlands del har avsiktsförklaringen med Migrationsverket och Arbetsförmedlingen gett möjligheten att planera och bygga upp en god struktur för mottagande och etablering, säger Isabel Enström (MP), Regionråd

– Goda förutsättningar och ekonomisk täckning för att få bra processer är av gemensamt intresse för staten och kommunerna. Hur detta bäst kan ske är viktigt att diskutera samtidigt med goda exempel.

Magda Rasmussons program på Gotland innefattar bland annat:

11:00 – 12:00 Verksamhetsbesök på Kompetenscentrum Gotland, Gesällgatan 7.

13:30 – 15:00 Verksamhetsbesök Haima, boende för ensamkommande barn och ungdomar, Kastanjegatan 126.

Media är välkomna att höra av sig för att avtala möte under dagen.

För mer information:

Magda Rasmusson, riksdagsledamot, 072-244 22 70