Framtid utan naturligt sötvatten?

Som många övriga delar av världen redan fått erfara, försvinner vattnet först och jobben sen. Sverige är inget undantag längre även om vi länge varit bortskämda med rent naturligt vatten skriver Miljöpartiets Daniel Heilborn och Lisa Wanneby.
För kalkindustrins ägare och ekonomer är Gotland en råvara som vilken som helst. Utan hänsyn eller omdöme planerar kalkbolagen att bryta upp våra absolut viktigaste sötvattentillgångar på Filehajdar och kring Bästeträsk. I bolagens budgetar och årsrapporter finns inte vattentillgången på Gotland med som en post.

För region Gotland är däremot rent naturligt vatten en förutsättning för en framtid även om man tekniskt lyckas frambringa ett destillerat vatten ur Östersjön och få det klassat som livsmedel. Det är också en kostnadsfråga, att avsalta havsvatten är en dyr och energikrävande metod och det är vi som kommer få betala notan, inte kalkbolagen.

På Filehajdar är dräneringen redan verklighet och vattentillgången i regionens vattentäkter har minskat med 50%. Filehajdarbrottet som bryts av Heidelberg ligger idag ca 20 meter under Tingstäde träsk och den planerade brytningen omfattar en yta större än den närbelägna sjön (”riksintresse” för kalkfyndighet Filehajdar 623 Hektar, Tingstäde träsk 500 Hektar) Sjön är idag en av regionens viktigaste dricksvattentäkter.

Heidelberg pumpar årligen ut 1 miljon kbm sötvatten i Östersjön. Just på grund av detta så är skyddet av Bästeträsk viktigare än någonsin då det är vår största ännu relativt opåverkade dricksvattentäkt på norr.

Markområdena som förser Bästeträsk och Hau träsk med vatten ligger tyvärr redan illa till. Hau träsk som under 50 år försett Fårösund med dricksvatten har försämrats och därav har regionen nu investerat i ny infrastruktur för att ta vatten från Bästeträsk istället. Bästeträsk är fortfarande en av Europas renaste sjöar.

Nordkalk och Svenska Mineral ignorerar det faktum att deras nu planerade brott ligger helt inom Bästeträsks tillrinningsområde och tillika vattenskyddsområde. Brotten ligger även under bottennivån på Bästeträsk och går allt som bolagen önskar kommer dessa brott tillsammans i slutänden att bli nästan lika stora som sjön till ytan. (”riksintresse” för kalkfyndighet Stucks och Rute (bungetäkten) 554 Hektar, Bästeträsk 652 Hektar).

Regionens politiker, både styrande och i opposition måste zooma ut och se helheten. Det är dags att sluta upp med nostalgiska dagdrömmar om småskaliga dagbrott som ”blå lagunen” (endast 8 hektar). Lägg ner prestigen och se verkligheten 2014.

Som många övriga delar av världen redan fått erfara, försvinner vattnet först och jobben sen. Sverige är inget undantag längre även om vi länge varit bortskämda med rent naturligt vatten.

Daniel Heilborn (MP)

Lisa Wanneby (MP)