Gotland i solidaritet med Gaza

Vid manifestationen ”Gotland i solidariet med Gaza” som hölls på Östercentrum under fredagen höll Isabel Enström, ordförande för Miljöpartiet på Gotland, ett anförande.
Hej och tack för att just DU är här!

Att vi samlas här idag är viktigt så att vi inte glömmer!

För ungefär två år sedan stog jag här på samma plats och höll ett anförande av precis samma anledning som idag. Manifestationen idag som återkommer varje fredag tills blockaden av Gaza är hävd är viktig, men jag vill inte återkomma igen – jag vill att frågan får en lösning!

Isabel_Enström_Gazamanifestation

Jag har ofta de senaste veckorna tänkt att det inte finns några ord…

Hur sätter man ord på folkmord???

Antal är verkligen inte irrelevant, MEN antal döda, skadade och de som gjorts hemlösa blir lätt abstrakta siffror hastigt upprabblat av en nyhetsuppläsare

– det är svårt att ta till sig, men bakom varje siffra finns en MÄNNISKA!

Det är inte heller lätt att orka KÄNNA  –  dag efter dag samma nyheter om död, lemlästningar, barn som förlorat sina föräldrar, föräldrar vars hela familj utplånats – men allra värst är TYSTNADEN

Tystnaden när medias strålkastare och tryckpressar inte längre rapporterar.

– VI kan se bort, media kan se bort, men de som lever i ett helvete av fruktan och död – DOM KAN INTE SE BORT och dom kan oftast inte fly för de är instängda bakom murar.

Murar som rests genom en ockupation av ett fritt folks land och av illegala bosättningar.

Konflikten mellan Israel och Palestina är komplicerad eftersom både våld och offer finns på bägge sidor.

Såväl Hamas som den israeliska regeringen kränker nu dagligen folkrätten

Bägge sidor har ett ansvar för att sätta stopp för våldet!

Men för att lösa konflikten måste vi förstå att det inte är två jämnstarka parter som slåss. Israel har kärnvapen och högteknologiska vapen, medan Palestinierna lever allt trängre och berövas grundläggande rättigheter.

Att mer än tjugo gånger fler palestinier än israeler dödats i detta krig måste ge alla som talar om ett balanserat förhållningssätt till konflikten en tankeställare, liksom förhållandet att flertalet palestinska dödsoffer är civila och att en femtedel av dessa är barn. Barnen är också en stor del av den växande grupp internflyktingar som inte finner någonstans att söka skydd.

JAG OCH MILJÖPARTIET KRÄVER ATT:

• Sverige ska erkänna staten Palestina
  • Vi kräver att Sverige ska sätta internationell press på Israel att häva blockaden av Gaza, riva muren och börja lämna tillbaka ockuperade områden
  • Vi kräver att Sverige är tydliga med att vi inte accepterar några väpnade attacker – oavsett vem som utför dom
  • Vi kräver att Sverige liksom Storbritannien inför ett system för ursprungsmärkning för att skilja produkter från Israel från produkter med ursprung i illegala bosättningar.
  • Och vi kräver att Sverige stoppar importen från illegala bosättningar

Om inte Sverige står upp för de mänskliga rättigheterna och humanitär folkrätt, vem ska då göra det? Om inte Sverige och EU tar ansvar, får vi en värld där den starke tar sin rätt. Den svage har inget skydd. En sådan värld vill jag inte ha !

Sverige, regeringen och utrikesminister Carl Bildt är för passiva !!!

Under tiden dör människor och flera generationer som lever i skräck skadas för livet.

Det är dags att den svenska regeringen agerar kraftfullt för de palestinska och israeliska barnens gemensamma framtid i fred.

Sverige har en historia av solidaritet och diplomati som tyvärr vi sett allt mindre av de senaste åren. Om inte Sverige står upp för de mänskliga rättigheterna och humanitär folkrätt, vem ska då göra det?

Miljöpartiet har därför fört fram ett förslag att Sverige tar ett internationellt initiativ till att samla en Stockholmskonferens kring Mellanösterns vatten och energi som ett led i förnyade fredssamtal.

Att gemensamt lösa miljöproblem kan skapa tillit tvärs över konfliktlinjer. I stället för att öda enorma resurser på militära skenlösningar är det nu dags för samarbete och att börja bygga fred i Mellanöstern!

Vi får inte ge upp – både palestinier och israeler behöver att vi aldrig glömmer bort dom!

ISABEL ENSTRÖM ordförande Miljöpartiet de gröna på Gotland

Varje fredag i augusti kl 16:30 hålls manifestationen "Gotland i solidaritet med Gaza". Kom dit du med!