Gröna jobb för framtiden inom besöksnäringen

En ökad satsning på hållbar besöksnäring och turism i skyddade områden, som en nationalpark, ger fler besöksanledningar och möjligheter för Gotland, skriver Miljöpartiets Isabel Enström tillsammans med Annamari Thorell, DestinationsArenan AB och Per Jobs, Naturturismföretagare.

En satsning på tio miljoner kronor per år på Sveriges nationalparker kan till 2020 ge tusen nya jobb och lokala turismintäkter på en miljard kronor årligen beräknar Ekoturismföreningen och Visita (DN 150715). I Finland ger varje euro satsad i nationalparkernas infrastruktur tio gånger högre turismintäkter i parkens närområde. Nyckeln är tydlig samverkan och rollfördelning mellan myndigheter och besöksnäring kombinerat med att aktivt synliggöra, paketera och presentera närområdets boende, måltidsmöjligheter och guidade upplevelser.

Resandet ökar i Sverige och världen. Besöksnäringen är en större inkomstkälla för Sverige än exempelvis exporten av järn- och stål eller personbilar. Den är också sysselsättningsaktiv och skapar många lokala jobb på platsen. Sveriges 29 nationalparker har redan i dag en viktig roll med 2,4 miljoner besök årligen, hälften uppskattas vara internationella gäster. Men potentialen är flerdubbelt större inte minst för utveckling i närområdet runt dem.

Gotland rankas högt när svensk och internationell media beskriver svenska resmål. Samtidigt har Gotland lägre andel internationella besökare jämfört med övriga landet och de utländska gästnätterna har minskat senaste åren. En nationalpark som magnet för besökare saknas också. I Nationalparksplanen prioriteras dock Bästeträsk med en "säregen, internationellt unik natur. Området har exceptionellt höga naturvärden och är lättillgängligt och attraktivt för friluftsliv". Varsam naturturism är en mycket viktig del i att tillgängliggöra svensk natur för fler där vår unika allemansrätt också lockar bland annat trångbodda européer. Turism i skyddade områden, som nationalparker, ger ytterligare besöksanledningar och där ser vi möjligheter för Gotland.

Hållbar besöksnäring blir allt mer vedertaget och kan definieras som att ”med uthållig lönsamhet leverera upplevelser som motsvarar eller överträffar besökarens förväntningar, som ger samhället ett mervärde utan att äventyra gemensamma resurser för kommande generationer”. Redan idag har vi flera företag som levererar högkvalitativa upplevelser för både boende, besökare och företag med fokus på hållbart nyttjande av natur, kultur, mat, vatten, energi och socialt ansvar. Här kan en ökad satsning på hållbar besöksnäring tillsammans med en nationalpark bidra till att Gotland som besöksmål blir än vassare i både innehåll och kommunikation. Ett attraktivt besöksområde är dessutom inte bara attraktivt för besökare utan också attraktivt att bo och verka i.

Isabel Enström, Miljöpartiet
Annamari Thorell, DestinationsArenan AB