Grönare Gotland 2015 till makarna Söderdahl

Miljöpartiets pris Grönare Gotland 2015 går till Olov Söderdahl och Kristina Bohman Söderdahl för deras enträgna kamp för att skydda Ojnareskogen och Bästeträsk.

– Det känns väldigt roligt att få dela ut det här priset. Ojnare är en hjärtefråga för Miljöpartiet och makarna Söderdahl har haft en betydande roll i arbetet för att bevara området, säger Lena Stenström, ordförande för Miljöpartiet.

Paret Söderdahl vann en övertygande seger då Miljöpartiets medlemmar röstade fram en vinnare vid årsmötet.

– Det känns hedrande att få pris, men det är inte bara vi som kämpat utan hela föreningen Bevara Ojnare. Det stora priset får vi när frågan är avgjord och Ojnareskogen skyddas i form av nationalpark, säger Kristina Bohman Söderdahl.

Priset delades ut vid en ceremoni på partikansliet i Visby och pristagarna belönades, förutom äran, med 2015 kronor.

Motiveringen löd:

För sitt mångåriga arbete för Ojnareskogen och Bästeträsk. Paret Olov Söderdahl och Kristina Bohman Söderdahl kämpar för att bevara ett gott vatten och höga och unika naturvärden. De arbetar enträget och sakligt, är hoppfulla och kunniga, men håller huvudet kallt och är väl medvetna om att ingenting är klart, förrän det är klart.

Läs mer om priset och om de nominerade här: http://www.mp.se/gotland/just-nu/atta-nomineringar-till-gronare-gotland

FÖR VIDARE INFORMATION:
Lena Stenström, ordförande för Miljöpartiet: 073- 253 77 12