Hur kan vi återskapa en jämlik skola?

Vi i Miljöpartiet vill göra vad som krävs för att vända den negativa utvecklingen i skolan skriver Lisbeth Bokelund (MP).

Miljöpartiet vill utreda det fria skolvalet, det tolkar Gustaf Hoffstedt som ett rejält kliv vänster ut. Det är inte en fråga om vänster- eller högerpolitik att utvärdera de politiska beslut som tagits. Svensk skola står inför stora utmaningar och att inte reflektera över vad som kan ha gått fel i den svenska skolpolitiken är hybris.

Enligt Vetenskapsrådet är det fria skolvalet som har lett till ökade skillnader mellan svenska skolor inte den ökande bostadssegregationen.  Det är inte i första hand skolans kvalitet som styr vilken skola som föräldrar väljer. Istället är det skolans etniska och sociala sammansättning som avgör.

Svenskfödda föräldrar och medelklassgrupper väljer bort skolor som domineras av synliga minoriteter och ekonomiskt utsatta grupper. Politiker som hävdar att fler skolval är lösningen är inne på fel spår, menar forskarna.

Det fria skolvalet har gjort eleven till kund på en skolmarknad som är menad att producera kunskap. Men utöver att undervisa eleverna har skolan även makt att sätta betyg på elevernas kunskaper, vilket betyder att försäljaren av tjänsten även är den som utvärderar produktens resultat.

I en perfekt värld där alla människor handlar blint enligt regelsystem och alltid gör sin plikt skulle inte det vara ett problem. Men som det nu är finns risken att skolan hellre försöker vara sina kunder till lags än att bedriva seriös myndighetsutövning.

Efter den granskning som forskare gjort kommer man till slutsatsen att ”det tyder på att det fria skolvalet inte fått de positiva effekter som man hade förväntat sig”. De anser att mycket pekar på att den nuvarande modellen för skolval måste ändras om den svenska skolan ska bli konkurrenskraftig igen.

Vi i Miljöpartiet vill göra vad som krävs för att vända den negativa utvecklingen i skolan.

Lisbeth Bokelund (MP)