Inget vatten, inga jobb, ingen mat!

Region Gotland bör fullfölja de politiska mål man satt upp om att bli en klimatneutral ekokommun till år 2025 och inte riskera sitt dricksvatten och de näringar som är beroende av det skriver Daniel Heilborn (MP).
Rubriken är tagen från den pågående katastrofala vattenbristen i Kalifornien. En längre tids torka har medfört att grundvattenreserverna i delstaten nu sinat. Hundratals lantbrukare har fått överge sin verksamhet, matproduktionen sjunker och priserna på mat och vatten har stigit kraftigt.

I Sverige har vi länge varit bortskämda med rent naturligt vatten, även på Gotland. Men vad är det som händer? Varför diskuterar vi idag avsaltning av Östersjön, världens mest förorenade hav?

I Va-planen för Gotland står att avsaltning är en sista utväg när alla andra möjligheter till att ordna vatten på naturlig väg är uttömda. Är vi verkligen där redan eller är vi på god väg utan att riktigt ha insett det?

Tyska Gruvjätten Heidelberg bekräftade i SR Gotland 23/2 att bolaget planerar att bryta ut hela det markområde man köpt in på Filehajdar. Det kommer att ta 100år och resultatet blir ett kalkbrott på över 600 hektar. Brottet blir betydligt större än närliggande Tingstäde träsk med sina ca 500 hektar.

Idag ligger bottennivån på brottet ett 20-tal meter under Tingstäde träsk. Heidelberg menar att det finns en vattendelare mellan sjön och brottet som säkrar att ingen påverkan kommer att ske. Det är en halvsanning, vattendelaren är en ytvattendelare men beskriver inte grundvattnets flöden i det sprickiga kalkberget. De berglager som Gotland är uppbyggt av faller ganska kraftigt mot sydost. En generell grundvattenrörelse sker därför från nordväst till sydost oavsett vad som sker lokalt på ytan.

På norr finns ytterligare två regionala dricksvattentäkter, Bästeträsk och Hau träsk. Även här har kalkindustrin långtgående planer. Ytan som kalkbolagen planerar bryta är ungefär densamma som på Filehajder. Den planerade brytningen ligger helt inom vattenskyddsområdet för Bästeträsk. I slutändan skulle brotten bli större än Bästeträsk och även i detta fall ligga långt under bottennivån på sjön.

Lantbrukarnas riksförbund, LRF, borde vara de första att regera starkt kritiskt mot kalkindustrins eskalerande dränering av norra Gotland men verkar istället stödja rovdriften. Att driva jordbruk på avsaltat kommunalt havsvatten blir inte lätt och vad blir priset för detta vatten ut i kranen?

Region Gotlands planering måste sträcka sig längre än till att bli årets tillväxtkommun 2018. Först och främst borde regionen fullfölja de politiska mål man redan satt upp, till exempel att bli en klimatneutral ekokommun år 2025.

Daniel Heilborn, ledamot i Tekniska nämnden (MP)

Publicerad i Gotlands Tidningar den 27 februari och Gotlands Allehanda den 28 februari 2015.