Kan vi se våra barnbarn i ögonen?

Vi vill kunna se våra barn och barnbarn i ögonen inte bara om fyra år utan också om fyrtio skriver Isabel Enström i Gotlands Tidningar 28 juli
När världen möts för klimattoppmöte i Paris nästa år kan det mycket väl vara det viktigaste politiska mötet under allas vår livstid. Forskarrapporterna är extremt tydliga, ska vi klara klimatet och lämna en trygg värld till våra barn är det de närmaste åren klimatutsläppen måste vända.

Valet i höst blir även en omröstning om vem vi vill skicka till Paris, vilken regering vi tror bäst tar problemen på allvar. Vad Sverige själva gör påverkar vår trovärdighet när vi är med och driver fram ett avtal för världens länder med ett löfte om utsläppsminskningar.

Alliansen säger ofta att Sveriges utsläpp är små, men ett statligt bolag släpper ut mer växthusgaser än hela Sverige: Vattenfall. Nuonaffären, en av Sveriges sämsta investeringar, var ett stort svek mot alla skattebetalare, men ett ännu större svek mot våra barn. Nuon är del av en investeringsstrategi – i slutändan beslutad av regeringen – där Vattenfall öppnar nya kolgruvor och bygger in Europa i ett allt djupare beroende av fossila bränslen. MP vill istället använda Vattenfall för att bygga ett förnybart energisystem.

Ska vi klara klimatet måste det miljövänliga valet alltid vara billigare och enklare än det miljödåliga. Så är det inte idag. Ofta är det billigare att ta flyget än tåget. Medan flyget är skattebefriat har alliansen höjt avgiften för tågbolagen, trots dåligt underhållen räls och förseningar. Vi måste bygga ut kollektivtrafiken och ge lantbrukare möjlighet att tillverka biogas så vi kan bo där bilen behövs även efter oljesamhället.

Jordbruket är också nyckeln till en hållbar matproduktion. Det duger inte med krav på svenska lantbrukare att följa miljö- och djurskyddskrav när samtidigt mat köps in till våra skolor och äldreboenden som kommer från djur som levt under förhållanden vi aldrig skulle acceptera i Sverige. Våra skolbarn och äldre förtjänar bra mat från jordbruk där djuren inte pumpats med antibiotika.

I EU-valet i maj prioriterade svenska väljare, oavsett vilket parti de röstade på, miljöfrågorna allra högst. Det är viktigt att vi litar på den magkänslan även i september. För det är nu det avgörs vad Sverige kan säga i Paris. Miljöpartiet vill ha en regering som styr bort från kol och kärnkraft för att satsa på ett 100 % förnybart energisystem. Vi vill ha regioner som kan prioritera en bra kollektivtrafik. Och vi vill ha kommuner som får och kan köpa in lokal och ekologisk mat till barnen och de äldre. Vi vill kunna se våra barn i ögonen, inte bara om fyra år utan också om fyrtio.

Isabel Enström (MP), kandidat till riksdagen och regionfullmäktige

Publicerad i Gotlands Tidningar 28 juli 2014