Ridsport och hästnäring är en utvecklingsmöjlighet för Gotland

Regionen bör lägga mer resurser på ridsporten och hästnäringens betydelse lyftas fram.
Hästnäring är en sektor som växer och sysselsätter ett stort antal personer både här på Gotland och i resten av landet. HSN, Hästnäringens nationella stiftelse har beräknat att man omsätter 48 miljarder kronor och sysselsätter 30 000 heltidsarbeten. Hästar är en viktig del i utvecklingen av den svenska landsbygden.

Att ha hästar som hobby kan vara en anledning till varför familjer väljer att flytta till Gotland. På Gotland är ridsport den näst största idrotten. Trots det är resurserna väldigt olikt fördelade, till exempel får ridsport cirka 650 000 kronor medan ishockey får runt 8 miljoner i bidrag. Vi måste inse vikten av att stödja den här verksamheten. Resursena bör fördelas mer jämlikt, till exempel så har ridsporten ingen kommunalt driven anläggning, det finns ingen kommunalt anställd personal, inga duschar eller omklädningsrum. På grund av detta så har man problem att utöka sin barn- och ungdomsverksamhet. All tid går åt till skötsel och drift.

Ridskolorna fungerar också som fritidsgård för många. Klubbverksamheterna är beroende av ideellt arbete på helger och lov. Hästar är levande varelser som ska skötas om alla dagar om året till skillnad från många andra sporter. Det krävs välutbildad personal med kunskap både om barn och unga och hur man hanterar hästar på rätt sätt. Därför är det svårt för en ridskola att enbart drivas med ideella krafter.

Ridning och körning är en fritidsverksamhet som passar alla både unga och gamla, kvinnor och män, friska och funktionsnedsatta. Att rida och umgås med hästar fyller en stor och viktig funktion med friskvård och rehabilitering för många. Samvaron med hästar ger mycket, förutom att rida så lär man sig att ta ansvar, man utvecklar ledarskapsförmågor genom att hantera hästar på flera hundra kilo. Några  landsting har satsat på hästunderstödd terapi. Det har visat sig att samspelet människa och djur påverkar både kropp och själ. Hästar och ridning används både inom socialt och pedagogiskt arbete. En kartläggning av SLU visade på 97 verksamheter utspridda i Sverige inom yrken som bland annat sjukgymnaster, läkare, sjuksköterskor, behandlingsassistenter och fritidspedagoger med flera.

Miljöpartiet vill att friskvårdsavdraget förändras så att det blir neutralt och så att ridsport kan räknas som friskvård. I dag använder 64 kommuner hästentreprenörer för att bland annat röja i skogen och klippa gräs i parker. Fler kommuner kan tänka sig att anlita hästföretagare, kanske något för Region Gotland?

Lisbeth Bokelund (MP)

Publicerad i Gotlands Allehanda 18 maj 2015