Sätt ett slutdatum för rökning

Varje år dör sex miljoner människor i tobaksrelaterade sjukdomar runt om i världen. I Sverige handlar det om 12 000 och på Gotland beräknas 80 människor dö i förtid som en följd av tobaksrök. Kostnaderna är stora, både i ett mänskligt och i ett ekonomiskt perspektiv. Bara för Gotland kostar rökningen cirka 180 miljoner kronor varje år i sjukvårdskostnader och produktionsbortfall.
Allt fler länder har valt att sätta ett slutdatum för rökning. Exempelvis Nya Zeeland och Irland har sagt att tobaksrökningen ska vara ”noll eller nära noll” redan år 2025. I Sverige saknas en liknande strategi, vilket Miljöpartiet på Gotland tycker är synd. Vi har därför föreslagit att Region Gotland ska ställa sig bakom den så kallade endgame-strategin och på måndagens regionfullmäktige fick vi gehör för detta, då den motion vi lagt fram röstades igenom.

Det är den oberoende tankesmedjan Tobaksfakta som arbetar för att Sverige ska sätta upp ett slutdatum för rökning. Projektet kallas Tobacco Endgame och målet är att Sverige ska vara så gott som rökfritt år 2025. På nationell nivå har över 90 organisationer ställt sig bakom strategin och de flesta är verksamma inom hälso- och sjukvården så som exempelvis Vårdförbundet, Sverige Läkarförbund och Cancerfonden.

Ett antal landsting och regioner har ställt sig bakom endgame-tanken, exempelvis Jämtland-Härjedalen, Kalmar, Gävleborg och Örebro. Vi är glada för att även Gotland nu tagit detta viktiga beslut. Tillsammans kan vi påverka paraplyorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting att ställa sig bakom strategin och få dem att trycka på för att regeringen ska sätta ett slutdatum för rökning. Inom Region Gotland ska vi dessutom länka samman arbetet för att minska rökningen med strategier för god och jämlik hälsa 2017-2021.

Miljöpartiets fullmäktigegrupp

Texten publicerades som en insändare i Gotlands Allehanda den 6 april.