Södra Hällarna – nu till glädje för fler

Södra Hällarna har genomgått en restaurering från militärt övningsfält till ett natur- och friluftslivsområde, reserverat för dig! Miljöpartiet på Gotland är stolta över hur väl besöksmålet Södra Hällarna utvecklats och gläds över förvaltningens fina arbete med att genomföra skötseln, skriver Cecilia Nygren och Isabel Enström.
I det natursköna strövområdet i Visbys södra utkant väcks besökarens nyfikenhet av välkomstportaler och skyltning. Utmärkta stigar och grusgångar leder besökaren förbi en lammhage, över restaurerade alvarmarker, genom en djungel av murgröna och ända ner till stranden för den som vill. Genom regionens försorg har trappor och bänkar installerats för att öka tillgängligheten. Åtgärderna förtar inte naturupplevelsen utan förstärker istället områdets attraktionskraft.

Den rödgröna politiska inriktningen att göra området till naturreservat kommer att visa sig vara en god investering för framtiden. Spännande aktuell forskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet pekar på att vistelse i skogsmiljö är ett bra sätt att minska stressnivåer i kroppen.

Vi i Miljöpartiet menar att den exploatering av området med bostäder och arenahall som tidigare planerades inte hade gått att genomföra med bibehållna kvalitéer för området. Centerpartiet, Moderaterna och Folkpartiet (numer Liberalerna) gjorde allt vad de kunde för att förhindra bildandet av naturreservatet. Tack vare att den rödgröna majoriteten fick gotlänningarnas förtroende i valet 2010 (tack!) kunde utvecklingen ta en annan inriktning och den tilltänkta exploateringen stoppas.

Genom att den rödgröna majoriteten åter fick väljarnas förtroende 2014 (tack igen!) har satsningar på åtgärder för besökare prioriterats. Om området lämnas utan skötsel kommer delar av det på sikt att växa igen och såväl naturvärden som tillgängligheten försämras. Miljöpartiet på Gotland är stolta över hur väl besöksmålet Södra Hällarna utvecklats och gläds över förvaltningens fina arbete med att genomföra skötseln.

Cecilia Nygren (MP), ledamot Regionfullmäktige

Isabel Enström, (MP), gruppledare