Sveriges tredje parti: Ett viktigt val

Valet handlar om så mycket mer om vem som ska bli stadsminister, regeringsmakten och sakfrågor. Vi bestämmer tillsammans vilket tonläge som ska dominer den närmaste mandatperioden – öppna fler dörrar eller fler slutna rum, skriver Isabel Enström, riksdagskandidat för MP, i Gotlands Allehanda.

I skuggan av valet till statsminister, Löfvén eller Reinfeldt, avgörs också vilket parti som blir tredje störst. Det kan tyckas vara en liten fråga, men Sveriges tredje största parti har på många sättmöjlighet att sätta dagordningen för vilka problem vi kommer att prata om de närmaste åren och vilka lösningar som förs fram.

Och nu står kampen om den platsen mellan Miljöpartiet och SD.

De europeiska högerextrema partierna vann inflytande långt innan de nådde regeringsmakten. Det beror på att etablerade partier allt för ofta tar efter den rasistiska retoriken och politiken så snart ett högerextremistiskt parti börjar få vind i seglen. De kanske tydligaste exemplen ser vi i våra grannländer Norge och Danmark där Fremskrittspartiet och Dansk Folkeparti sedan länge har satt agendan för synen på invandring och flyktingar.

Sverige har gått en annan väg den senaste mandatperioden – med Miljöpartiet som tredje största parti. Vi har sett till att papperslösa, som lever i en mycket svår och utsatt situation, nu åtminstone får tillgång till vård och skolgång. Vi har också gjort det enklare för barn som är sjuka eller som har bott länge i Sverige att få uppehållstillstånd.

Den här utvecklingen har varit resultatet av politiska överväganden och parlamentarisk kraft. Sverigedemokraterna har därför som uttalat mål att bli tillräckligt stora för att kunna stoppa Miljöpartiet från att få fortsatt inflytande över flyktingpolitiken. Blir de tredje störst i valet är vi rädda att andra partier kommer att försöka anpassa sig efter främlingsfientlig retorik och politik för att försöka vinna tillbaka SD-väljare. Det är en utveckling som i land efter land gjort politiken kallare.

Det är mellan humanism och rasism som 2000-talets främsta ideologiska kamp står. Mellan öppenhet och inskränkthet, mellan tolerans och rädsla. Det gäller inte bara i Sverige, utan i stora delar av Europa. De främlingsfientliga har medvind i många länder. Men även den gröna rörelsen växer. I land efter land står vi som motpoler i politiken, och vilka som lyckas avgör hur de politiska vindarna blåser.

När vi nu gemensamt går till vallokalerna den 14 september så bestämmer vi vad politikerna ska ägna sig åt den närmaste mandatperioden. Vi avgör tillsammans om den viktigaste frågan är att bekämpa klimatförändringarna eller om vi ska bekämpa människor i nöd.

Isabel Enström (MP), riksdagskandidat för Gotland

Publicerad i Gotlands Allehanda 12 september