Politik som gör
skillnad i Halland

Välkommen till MP Hallands Årsstämma!

Årsstämma i Falkenberg 13 april

Lördag den 13 april är det dags för MP Hallands årsstämma och i år ses vi på Murtans Trafikskola i Falkenberg kl 13:00. Efter att vi avverkat beslutspunkterna på dagordningen för årsstämman övergår vi till ett medlemsmöte med fokus på EU-frågor tillsammans med Magnus P Wåhlin, MP Växjö och fjärdenamn på vår EU-valsedel, och med Ola Nilsson, EU-kandidat från Halmstad och Halland.

Mer information, förslag på dagordning, handlingar med mera.

Våra kandidater till Europaparlamentet

Efter en medlemsomröstning har Miljöpartiet presenterat de tio översta namnen på valsedeln. I topp finns EU-veteranerna Alice Kuhnke, Pär Holmgren och Isabella Lövin. Efter de tre följer på platserna 4–10 Magnus P Wåhlin, Emma Nohrén, Henrik Blind, Rebecka Le Moine, Mursal Isa, Ajda Badeli och Bassem Nasr.

På plats 36 finns Ola Nilsson från MP Halmstad och bosatt i Simlångsdalen. Ola är lärare och är veteran i kommunpolitiken i Halmstad. Denna mandatperioden är han vice ordförande i Hallands Hamnar Halmstad AB och vice ordförande i Servicenämnden samt ersättare i kommunfullmäktige i Halmstad. Hela listan med alla kandidater finns på engagera.mp.se

— Jag är jätteglad och hedrad av att vara tillfrågad och känner att i dessa tider med miljö- & klimatkris, krig och utmaningar kring social hållbarhet måste vi på alla sätt jobba politiskt. Det är självklart att den kraft som vi har i Miljöpartiet med ursprung i freds- och miljörörelsen behövs. Det gäller inte minst i valet till EU-parlamentet nu när Moderater, Kristdemokrater och Liberaler med stöd av Sverigedemokrater monterar ner miljö- och klimatpolitiken i Sverige.

MP Halland på Miljöpartiets kongress

Hela MP Hallands kongressdelegation med nyvalda språkröret Daniel på plats i Örebro efter intensiva dagar. Fr v Nils, Ingegärd, Martin, Ylva, Isak, Lisa, Ola, Margareta, Janne, Björn, Amina, Peter, Karin, Håkan och Hanne. Vilket gäng!

Välkommen till EU-valkick-off 20 april!

MP Skåne bjuder in dig som är medlem i MP Halland till EU-valkick-off i Eslöv den 20 april.

Dagen kommer att fyllas med gemensamma pass och valbara seminarier. Flera av toppkandidaterna kommer att vara på plats och utbilda oss i olika sakfrågor och vi kommer också att ha pass om hur en kampanjar på bästa sätt. Missa inte det här! Här hittar du ett preliminärt program. OBS! Innehållet och tiderna kan komma att ändras.

Här kan du anmäla dig och läsa praktisk information. Sista anmälningsdag är den 11 april. För dig  som bor i Hylte eller Varberg, eller som inte tidigare varit på MP Skånes utbildningsdagar är deltagandet gratis.

Om Sverigekort, hem och en skarpare miljöpolitik

Under året har klimatfrågorna varit i fokus mer än någonsin med rekordtemperaturer i många delar av världen. Följ gärna vår EU-parlamentariker Pär Holmgren på Facebook för bakgrund och uppdateringar! På det regionala planet har vi synts i våra tidningar, senast om behovet av en skarpare miljöpolitik och om Sverigekortet – Miljöpartiets förslag om ett och samma kort för kollektivtrafik i hela Sverige för 499 kr/mån.

Hela Halland är med i nuvarande styrelse. Alla sex lokalavdelningar är representerade i den styrelse som valdes vid årsstämman i Varberg i mars 2023: fr.v Nils Svensson från Varberg, Thomas Lundberg (kassör) från Kungsbacka, Lisa Gillsjö från Falkenberg, Björn Wahll (vice ordförande) från Hylte, Maria Losman (ordförande) från Kungsbacka och Jan Riise från Kungsbacka.
Margareta Lindgren från Laholm och Isak Domeij Hilliges från Halmstad valdes också till ledamöter, men kunde inte vara med på bilden.

Välkommen alla nya medlemmar!

Valet 2022 blev en framgång på riksplanet men gick mindre bra i många regioner, däribland Halland, där vi förlorade våra två mandat.

Desto mer glädjande att vi fått många nya medlemmar sedan dess, i Halland och över hela landet. Ni är så hjärtligt välkomna och vi hoppas få se er på något möte eller annat arrangemang snart.

Kontakt med styrelsen: Maria Losman, ordförande, tel 0709-600219, mail maria.losman67@gmail.com

Och för dig som funderar på att bli medlem, klicka här för att läsa mer om medlemskap.

Det regionalpolitiska handlingsprogram för 2022–2026 som vi gick till val på finns att ladda ner

MP Halland finns på Facebook

Aktuellt i Halland

Halland, 17 december 2023