Gustav Fridolin besökte Halmstad

Restaurang Söderfamiljen i Halmstad var fullsatt när Gustav Fridolin kom på besök för att prata om skola, miljö och barnens framtid.

Gustav var tydlig med att det är i valet i september som vi bestämmer vilket Sverige vill ha. Miljöpartiet vill lyfta de stora och långsiktiga frågorna, såsom miljön, jämställdheten, skolan, som avgör vilket samhälle våra barn kommer att möta i framtiden.

Gustav tog upp kommande klimattoppmöte i Paris där det är av största vikt att få till stånd bindande avtal som kan bryta den rådande utsläppstrenden. Sverige har då en nyckelroll att spela men för att ha förtroende i frågan måste vi bland annat minska utsläppen från det statligt ägda bolaget Vattenfall som just nu släpper ut mer i andra länder än hela Sveriges samlade utsläpp.

I skolan behöver elevhälsa, kultur, specialpedagogik och fritidspedagogik prioriteras. Eleverna måste få den tid de behöver med sina lärare och därför behöver vi anställa fler i skolan och minska pappersarbetet för lärarna. Läraryrket måste bli mer attraktivt och lärarlönerna höjas. Skolsegregrationen ska också bekämpas och mer resurser måste gå till de skolor och elever som har störst utmaningar.

Gustav betonade även vikten av att agera mot diskriminering och för jämställdhet i Sverige. Jämställdheten har hittils hamnat längst ner på agendan och om vi fortsätter i samma takt kommer vi inte ha jämställda löner i Sverige förrän år 2138. Det är också viktigt att bemöta de högerextrema krafter som fått fäste på så många platser i samhället och att inte låta politiken anpassas efter den främlingsfientliga retoriken.