Majoritet i fyra år till

Miljöpartiet de gröna i Halmstad fortsätter att vara en del av majoriteten i kommunen.
Vi kommer de närmaste fyra åren att fortsätta vara med och styra Halmstad, tillsammans med M, C, FP, KD och nu även SPI.

Ett resultat av överenskommelserna med de andra partierna är att vi kommer att ha fyra ordförandeposter åren 2015 – 2018:

Barn- och ungdomsnämnden
Laholmsbuktens VA-nämnd
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Servicenämnden

Vi kommer också att ha ledamöter i de flesta kommunala nämnder och i flera av kommunens bolag.

Genom överenskommelserna är vi med och tar ansvar för Halmstad. Vi får samtidigt möjlighet att påverka kommunens utveckling i en tydlig grön riktning.

PS.

En förutsättning för en samverkan med SPI i Halmstad var att deras företrädare ställde sig bakom en text som vi i Miljöpartiet formulerat tillsammans med M, C, FP och KD:

"Vår gemensamma värdegrund bygger på alla människors lika värde. Varje form av diskriminering ska motverkas. Vi vill fortsätta bygga ett tryggt, jämställt och öppet samhälle som ger möjligheter för alla människor att förverkliga sina livsdrömmar.

Världen befinner sig i en tid med mycket stora flyktingströmmar. En del av dessa flyktingar kommer till Sverige och Halmstad för att söka trygghet och möjligheten till nytt liv. De människor som söker sig till Halmstad är välkomna hit och en del av vår kommuns positiva utveckling. Vi kommer aktivt arbeta med att öka integrationen och allas möjligheter till delaktighet i samhället."