Miljöpartiet de Gröna i Haninge sänker politikerlönerna med 40%

Expressen skriver idag en artikel om att Finlands president vill sänka politikerlönerna. Med i artikeln är även Gustav Fridolin, som tidigare skrivit motioner för Miljöpartiet om att sänka lönerna.
Miljöpartiet de Gröna i Haninge hade detta som en valfråga 2010 och kommer så att ha i valet 2014. För att föregå med gott exempel har de tre representanterna för Miljöpartiet de Gröna i Haninge kommit överrens om att sänka sina egna löner redan från 1 januari 2013. Eftersom de inte har rätt att minska utbetalningarna i kommunens system så har de kommit överrens om att öka arbetstiden i motsvarande grad. Miljöpartiet de Gröna i Haninge kan därför nu på den dryga heltidsersättning (103,5%) få en och en halv tjänst (fördelat på de tre representanterna som Gruppledare, ordförande för Miljönämnden, ordförande för Gymnasie- och Vuxenutbildningsnämnden och 1:e vice ordförande i den nyinrättade MR-beredningen).

"Vi tycker att vi är mer trovärdiga inför våra väljare i valet 2014 nu när vi föregår med gott exempel" säger Anna Ragnar, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Haninge

Läs hela expressenartikeln här