Landvetter Södra

Insändare i Härryda posten 30 december 2015.
På uppdrag av Naturskyddsföreningen i Härryda och Göteborgs Ornitologiska Förening har en miljörapport tagits fram vars syfte är att beskriva Yxsjöområdet och dess miljövärden ur ett landskapsperspektiv samt bedöma vilka miljökonsekvenser den nya järnvägsdragningen kommer att få, tillsammans med bebyggelse runt en av Härryda kommun planerad station söder om Landvetter.  Naturen i det område där kommunen planerar Landvetter Södra beskrivs som unik för södra Sverige. Området är klassat som högsta naturvärde (klass 1), 48 rödlistade arter och 31 arter som är upptagna i EU:s fågel- eller habitatdirektiv har påträffats i området.  Miljöpartiet i Härryda är generellt positiva till en ökad exploatering inom kommunen och till att höghastighetsbanan byggs genom kommunen. Vi anser dock att Landvetter Södra planeras på fel ställe och att använda 6 miljarder av våra skattepengar för att anlägga en station mellan Mölnlycke och Landvetter flygplats är fel mot oss skattebetalare.  Det är dags att stoppa planering enligt det förslag som har presenterats för oss kommuninvånare under några år. Exploateringen bör dock fortsätta att planeras, men på ett annat ställe; strax norr om det område som planeras för exploatering i dagsläget. Vi skapar genom detta ett mer tätbebyggt samhälle där människan och naturen samspelar på ett bättre sätt. Detta beskrivs mer utförligt i miljörapporten.  Miljöpartiet i Härryda anser att kommunen ska ta sitt ansvar och planera Landvetter Södra i ett nordligare läge än tidigare presenterat, detta så att Landvetter Södra planeras ihop med Landvetters Backa. Kommunen ska även aktivt arbeta för att området söder om den planerade järnvägssträckningen omvandlas till natura 2000-område. Vidare anser vi att kommunen och Trafikverket ska arbeta gemensamt för att utöka pendlingsmöjligheterna på befintlig Kust till Kustbana genom upprustning av befintlig bana, bygga om plankorsningar till planskilda korsningar, bygga nya mötesstationer samt bygga nya/rusta upp befintliga stationer längs banan i kommunens tätorter. Dessa förslag är inte i närheten lika kostsamma som en station för Landvetter Södra längs planerad höghastighetsjärnväg.  Hela den refererade miljörapporten finns att läsa här: http://www.skyddaskogen.se/documents/Yxsjo/Rapport_yxsjo-skogarna-2015-09-23.pdf