Kulturseminarium i Östersund

Delar av kulturarbetsgruppen arrangerade 30/3 ett seminarium i Östersund på temat ”Hur får vi till Kultur för alla över hela landet?”

Bakgrund: I höstas tillsatte Miljöpartiet en Kulturpolitisk arbetsgrupp som ska arbeta med att ta fram förslag till en ny kulturpolitik.Gruppen består av fem Miljöpartistiska kulturpolitiker och fem oberoende kulturarbetare.   Miljöpartisterna är

• Karin Thomasson, kulturpolitisk ansvarig i partistyrelsen
  • Tjia Torpe, Stockholms stad
  • Niclas Malmberg, ledamot riksdagens kulturutskott
  • Åsa Marnell, Nacka kommun
  • Kjell Stjernholm, Malmö stad

Kulturarbetarna är:

• Stina Oscarsson, regissör, dramatiker och fri skribent
  • Behrang Miri, musiker, programledare och samhällsdebattör
  • Katarina Henrysson, sångerska The Real group
  • Pia Kronqvist, VD Folkoperan
  • Tilde Björfors, konstnärlig ledare Cirkus Cirkör

Tillsammans arrangerar de ett antal seminarier/workshops runtom i landet för att fånga upp och ta del av synpunkter på dagens nationella kulturpolitik, och fånga upp idéer och tankar på hur en ny kulturpolitik borde vara utformad för att möta dagens och morgondagens samhälle. Deltagarna är verksamma inom kultur eller media på olika sätt; som utövare, arrangörer, administratörer. Gemensamt är att alla har stor kunskap  inom respektive område, och kan bidra med värdefulla och konstruktiva inspel till arbete. Seminariet i Östersund hade ett särskilt fokus på kultur utanför storstäderna, på landsbygden. Frågan som skulle besvaras var: Hur får vi till en nationell kulturpolitik som faktiskt ger kultur i hela landet? Vilka utmaningar ser vi och vilka hinder måste vi överbrygga?