Ansvar i en svår situation

Regeringen har presenterat en rad tillfälliga åtgärder som ska minska trycket på flyktingmottagandet i Sverige. Miljöpartiets ingång är att vi i detta svåra läge måste värna asylrätten, få fler EU-länder att ta ansvar och förbättra etableringen för de som kommer till Sverige.

Sverige befinner sig i ett exceptionellt läge. Regeringspartierna är helt överens om att kapaciteten i Sveriges mottagningssystem är ohållbart ansträngd, och att ansvaret att agera faller på regeringen. Dessa två konstateranden har även ett brett stöd i riksdagen.

På frågan om vad som behöver göras finns det lika många svar som partier i riksdagen. Förslagen går från brott mot internationell asylrätt med stängda gränser, till en fortsatt human migrationspolitik med fullt fokus på skola, jobb och bostad för alla nyanlända. Utifrån vad som är möjligt att få igenom i riksdagen valde Miljöpartiet att förhandla och kompromissa. Vi tog detta ansvar för att Moderaternas och Sverigedemokraternas förslag om stängda gränser inte ska få bli verklighet. Vi gjorde det för att värna asylrätten.

Med dessa åtgärder kan Sverige fortsätta att leva upp till asylrätten. Vi gör åtstramningar och försämringar i lagen som Miljöpartiet inte föreslagit, men till skillnad från andra EU-länder är Sveriges regering fast besluten om att fortsätta leva upp till de internationella konventionerna. Asylrätten är viktigare än någonsin och vi har ett medmänskligt ansvar att erbjuda människor på flykt trygghet och möjligheten att bygga ett nytt liv.

Om EU skulle tagit gemensamt ansvar hade vi inte haft några problem att ge skydd och stöd åt alla de människor som nu kommer. Sverige kommer fortsätta ta ett stort ansvar, och vara ett av de största flyktingländerna i EU. Det är vi stolta över. Men när vi inte klarar ett värdigt mottagande är det viktigt att andra EU-länder, som hitintills tagit mindre ansvar, gör sin del.

De barn och barnfamiljer som redan befinner sig i Sverige undantas dessa nya beslut och erbjuds även fortsättningsvis permanenta uppehållstillstånd. För Miljöpartiet har detta varit viktigt, liksom de kraftfulla åtgärder som leder till ökad kapacitet i mottagande och etablering.

Det är viktigt att stärka Sveriges kapacitet på en rad områden. Många kommunala verksamheter är hårt ansträngda eller står inför stora prövningar. Det gäller främst socialtjänsten, skolan, barnomsorgen samt traumavården. I det fortsatta arbetet är det prioriterat att värna välfärdens verksamheter. En annan stor utmaning är att möta den snabbt växande befolkningens behov av bostäder. Även insatser som gör att nyanlända snabbare kan komma i arbete behöver genomföras.

Det här beslutet har inte varit lätt att ta, tvärtom. Om migrationspolitiken skulle bli mer human av att Miljöpartiet lämnade regeringen, så hade vi förstås varit beredda att göra det.