Sverige ska bli en Fair Trade Nation

Konsumentminister Per Bolund vill göra Sverige till en Fair Trade Nation. I höst bjuds civilsamhället och näringslivet till ett möte som blir starten för ett gemensamt arbete för mänskliga rättigheter och miljöhänsyn i internationell handel.

Rättvis handel gör skillnad

Rättvis handel ger producenter i andra delar av världen verktyg att ta sig ur fattigdom. Även om utvecklingen går åt rätt håll så lever fortfarande 1,2 miljarder människor i extrem fattigdom och 168 miljoner barn beräknas arbeta istället för att gå i skolan.

– Vi välkomnar det här initiativet. Vi märker att konsumenter i Sverige tycker det är viktigt att människorna som odlat det kaffe vi dricker och de bananer vi äter ska ha fått schysta arbets- och levnadsvillkor. Vi ser också att fattigdomsbekämpning måste gå hand i hand med att minska klimatpåverkan i världen, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

När vi köper mat, kläder, blommor eller något annat som importeras från fattigare länder kan vi också bidra till en bättre värld.

– Engagemanget bland svenska konsumenter måste därför kompletteras med att svenska politiker ta ansvar för att främja en mer rättvis handel, säger Per Bolund.

Vad är en Fair Trade Nation?

Det finns idag inget land som är Fair Trade Nation men Wales och Skottland är det inom sina respektive självstyren. Exakt vilka kriterier som ska gälla för en Fair Trade Nation ska därför utvecklas i en process tillsammans med civilsamhället och näringslivet. Till exempel kan det handla om att en viss andel svenska kommuner är diplomerade som Fair Trade City, att en andel av befolkningen ska känna till Fair Trade och att rättvis handel ingår i skolundervisningen.

Målsättningen är att Sverige ska bli det första självständiga landet som blir en Fair Trade Nation.

Näringsliv och civilsamhälle bjuds in

I höst bjuder Per Bolund in representanter för näringslivet och civilsamhället till ett ett möte som blir starten för ett gemensamt arbete med målet att Sverige ska bli en Fair Trade Nation.