Regeringen satsar på elbussar och elbilar

De senaste åren har elbilen gått från utopi till verklighet, och tillsammans med laddhybrider har de förändrat marknaden för gott. För att stärka den positiva utvecklingen inför regeringen nya premier och höjer stödet till elbussar och elbilar.

Ny premie för elbussar

Elbussar är tysta och ger inga utsläpp. Under 2016 introducerar regeringen en ny premie för elbussarna på totalt 50 miljoner kronor och under åren 2017-2019 höjs den till 100 miljoner kronor.

Fler elbilar med ökat anslag

Supermiljöbilspremien för elbilar höjs med 132 miljoner kronor redan i år och nästa år ökar den med 94 miljoner kronor. Premien för laddhybrider halveras år 2016 till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. För 2016 kommer premien räcka till nästan 8 000 elbilar eller drygt 15 000 laddhybridbilar.

Bonus-malus för nya bilar 2017

Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt.

Genom att satsa på energieffektiva bilar och bussar kan fler människor resa klimatsmart!