Läsning är viktigt!

Vi presenterar tillsammans med Socialdemokraterna 7 insatser för stärkt läsförmåga.

Det stora raset för svenska skolresultat i PISA-undersökningen visar att vi behöver investera mer i skolan och i lärarna. Särskilt oroliga är vi för att svenska elever visar sämre resultat i läsförståelse. Därför presenterar Miljöpartiet och Socialdemokraterna nu 7 gemensamma förslag för att stärka läsandet och ge alla unga möjligheten att få de grundläggande kunskaper de behöver.

1. Anställ och utbilda fler speciallärare/-pedagoger

Sedan den moderatledda regeringen tillträdde har nästan 1 000 specialpedagoger och speciallärare försvunnit från svensk skola. Vi vill utbilda och anställa fler speciallärare och -pedagoger och de ska ha särskilt fokus på elever de första åren i skolan.

2. Nya läsmål och uppföljningspunkter i lågstadiet

Alla elever ska kunna läsa och förstå enklare texter senast i årskurs 1. Detta mål är en del av att stärka uppföljningen i lågstadiet, för att se till att stöd sätts in i tid och att alla elever får med sig vad de behöver för att klara skolans alla ämnen.

3. Ge lärare kontinuerlig kompetensutveckling

Vi vill att lärare får rätt till kontinuerlig och systematisk kompetensutveckling, inte minst inom läs- och skrivutveckling. Även lärare i andra ämnen än svenska ska få denna kompetensutveckling.

4. Prioritera läsningen redan i förskolan

Vi vill att även förskollärare och barnskötare får vara med i läslyftet och möjlighet till kompetensutveckling inom läs- och skrivutveckling.

5. Alla elever ska ha tillgång till skolbibliotek

Det står i lagen att alla elever ska ha tillgång till skolbibliotek. Vi vill se till så att det kravet verkligen uppfylls.

6. Läsförståelse fokus i Skolforskningsinstitutets första uppdrag

För att lyckas förbättra resultaten i svensk skola måste relevant forskning komma till användning. Vi vill att ett av de första uppdragen Skolforskningsinstitutet ska få är att sammanställa och sprida forskning samt utveckla strategier för ökad läsförståelse hos barn och unga.

7. En nationell handlingsplan för läsfrämjande

Alla krafter måste samlas för att genomföra ett Läslyft för Sverige.

Läs mer: Vikten av läsning – Sju insatser för stärkt läsförmåga (PM)
S och MP går samman för om läslyft för eleverna (Intervju, Dagens Nyheter)