Nu skyddar vi mer natur

Naturen är en förutsättning för friluftsliv. Vandringsleder ska rustas upp och arter ska ges en fristad i skyddade skogar. Nu förstärker Miljöpartiet och Socialdemokraterna i regeringen satsningarna på svensk natur.

Svensk natur hotad

I ett naturrikt land som Sverige är det lätt att ta våra skogar, fjäll och vatten för givna men skötsel och vård är en förutsättning för att dessa upplevelsevärden ska finnas kvar. I våra skogar finns nära 900 hotade arter. Livsmiljöer har förändrats så pass mycket att vart tjugonde djur-, växt- och svampart riskerar att dö ut, exempelvis fjällräven som idag klassas som akut hotad.

Friluftsliv viktigt

Friluftsliv är den aktivitet som lättast motiverar människor till ökad fysisk aktivitet. Många hälsorelaterade livsstilar och beteenden grundläggs under ungdomsåren, och friluftsliv är inget undantag. Fysisk aktivitet är relaterat till såväl fysisk som psykisk hälsa. Enligt rekommendationer från WHO ska barn och unga vara fysiskt aktiva minst en timme om dagen. Andelen som uppnår detta är fortsatt liten och också mindre bland flickor än pojkar i alla åldrar.

Regeringen satsar

Sverige behöver investera i skog och vatten för att skydda, sköta och tillgängliggöra naturen. Därför förstärker Miljöpartiet och Socialdemokraterna i regeringen satsningarna på svensk natur.

• Regeringen ökar i vårändringsbudgeten för 2015 investeringarna i skydd av värdefull natur med 250 mnkr. Det innebär att skyddet för biologisk mångfald utökas, flera naturskogar kan skyddas och flera marina reservat kan inrättas.
  • Regeringen föreslår en ökning av anslagen till skötsel av värdefull natur med 110 mnkr i år. Anslaget har under flera år legat på ungefär samma nivå. Samtidigt har antal naturreservat ökat kraftigt.
  • Regeringens förslag möjliggör välbehövliga satsningar på ledsystem i fjällen, reservatskötsel, information och fler broar på populära vandringsleder.
  • Även den marina miljön får ett tillskott på 20 mnkr för 2015 så att arbetet med att skydda havsområden och fiskarter kan förstärkas, bl.a. genom att flera marina reservat inrättas.