Ökade klimatambitioner i utvecklingsbankerna

Den svenska regeringen kommer att driva på för att världsbanken ska fasa ut de fossila investeringarna och istället investera i förnybart.

Biståndsminister Isabella Lövin (MP) har varit med och beslutat om en ny svensk ägarstrategi för tre stora utvecklingsbanker. Enligt den nya strategin bör de tre berörda bankerna, Världsbanken, Asiatiska utvecklingsbanken och Afrikanska utvecklingsbanken, sätta upp tidsatta mål för att öka utlåningen till förnybara projekt.

Klimatavtalet i Paris, Agenda 2030, FN:s nya mål för hållbar utveckling, visar att miljömässig hållbarhet och fattigdomsbekämpning går hand i hand. Det finns alltså globala åtaganden som vi kan basera oss på för att påverka strategier och mål inom bankerna för hur det fossila ska fasas ut”, säger Isabella Lövin till Dagens industri.

Utvecklingsbankerna fungerar som motor i omställningen i många utvecklingsländer. Om länderna kan hoppa över det fossila steget och kliva rakt in på framtidens energimarknad, så kan de 1,3 miljarder människor som idag saknar el få tillgång till ren energi.