Romson: ”Bra att USA och Kina är överens om klimatet”

Tre snabba med Åsa Romson om klimatfrågan, där USA och Kina idag kommit överens om vissa minskningar av sina utsläpp.

Vad betyder det att USA och Kina är överens?
– Det är positivt att två så stora länder tydliggör att de jobbar för att minska klimatutsläppen. Dessa länder har varit bromsklossar i internationella klimatsamtal, så det är bra att de nu visar att de vill ha ett globalt klimatavtal.

Räcker avtalet då?
– Nej, de utsläpp per person som både USA och Kina planerar för är för höga för att världen ska klara att begränsa klimatförändringarna till under två grader. Därför är det viktigt att få alla länder att inse att de utsläppsminskningar som nu anges också måste kunna skärpas. Det gör det än viktigare för Sverige att påverka andra länder inför klimatmötet i Paris nästa år – och för mig och Miljöpartiet att påverka Sverige att sätta ännu mer fart i vårt klimatarbetet.

Vad kan jag själv göra som är orolig för klimatet?
– Jag tycker att du ska engagera dig i en förening, eller ett parti som jobbar för klimatet! Hemma kan du också göra skillnad. Du kan byta till förnybar el, komma igång med att åka buss eller cykla och kanske planera att odla lite egna grönsaker till våren. All hållbar förändring börjar i oss själva. Och det är ju dessutom roliga saker!