”Vi måste sätta igång direkt”

Idag kom en ny larmrapport om klimatet. Miljöpartiets språkrör, tillika doktor i miljörätt, Åsa Romson svarar på tre frågor om hur planeten egentligen mår.

Hur kört är det med klimatet egentligen?
– Läget är mycket allvarligt, men det är definitivt inte för sent. Det finns fortfarande möjligheter att begränsa klimatförändringarna och undvika forskarnas värsta scenarier. Men det finns ingen tid att spilla, vi måste sätta igång direkt.

Vad behöver ske för att trenden ska vända?
– Det krävs stora investeringar för att modernisera transport- och energisystemen. Det miljövänliga valet måste bli billigare och enklare, och det miljödåliga valet dyrare. Det ska till exempel vara billigare och enklare att ta tåget än att ta flyget mellan Stockholm och Göteborg. Det här måste vi politiker fixa.

Vad kan jag som enskild individ göra för att påverka?
– Man kan göra mycket i vardagen, som att cykla till jobbet eller gå över till mer vegetarisk mat. Men minst lika viktigt är att sätta press på politikerna: visa att du tycker klimatet och våra barns framtid är den viktigaste valfrågan.

Läs mer om vad vi i Miljöpartiet vill göra för att möta klimatutmaningen.