Peter Eriksson

EU-parlamentariker

Peter Eriksson var språkrör för Miljöpartiet 2002-2011. Nu är han en av Miljöpartiets företrädare i EU-parlamentet.
Peters hjärtefrågor

Demokrati och politik.

Demokrati ska inte tas för given. Vi måste varje dag skydda och stärka den. Det samma gäller öppenheten i vårt land.

Mat och jordbruk.

Jordbruket är viktigt för Sveriges sysselsättning, miljö och inte minst för livskvaliteten. En god och näringsriktig mat är en naturlig del av välfärden. Miljöpartiets politik gynnar det ekologiska och närproducerade jordbruket.

Miljö och klimat.

”Öppenhet och insyn vinner alla på. Jag vill ha ett Sverige och Europa där fler människor är delaktiga i besluten, inte stängs ute.”

Mer om Peter Eriksson

Personligt

Lars-Johan Peter Eriksson föddes den 3 augusti 1958 i Tranås, växte upp i Strängnäs och är numera bosatt i Kalix kommun.

Peters intresse för natur och miljö sträcker sig långt tillbaka. Han har bland annat, tillsammans med Åke Aronson, skrivit boken Djurens spår (Bonniers, 1990, ISBN 91-34-51018-4).

Peter har varit med i Miljöpartiet sedan 1982 och nära följt dess väg från marginaliserat parti utanför finrummen till dagens Miljöparti med verkligt politiskt inflytande och siktet inställt på regeringskansliet. Bland annat var Peter huvudförfattare till Miljöpartiets första sammanhängande partiprogram som antogs 1994.

Peter var riksdagsledamot för Miljöpartiet redan 1994–1998 och satt då i konstitutionsutskottet. 1998 lämnade han riksdagen för att bli kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Kalix kommun fram till 2004. Han blev åter invald som riksdagsledamot 2002, då han också blev vald till språkrör för partiet tillsammans med Maria Wetterstrand.

Peters engagemang för demokratifrågor fick ett tydligt avtryck i kommunpolitiken i Kalix. Som ledare för en sexpartikoalition drev han ett antal demokratiprojekt i kommunen; bland annat genomfördes e-folkomröstningar och kommunala rådslag. I Kalix kommunval 2002 resulterade detta i ett valresultat för Miljöpartiet 43,7%, partiets bästa resultat någonsin.

Som ledamot av regeringens grundlagsutredning kunde sedan Peter fortsätta sitt engagemang för demokratifrågor. Där drev han framförallt en förstärkning av integritetsskyddet i grundlagen.