Pressmeddelande: Vi måste kunna känna oss trygga med polisen i vårt eget län

Är det lämpligt att en presstalesperson inom polisorganisationen uttalar sig i medier att Sveriges fjärde största parti, nu sittande i regeringen, är terrorister? Den frågan ställer regionrådet Catrin Steen, MP, till rikspolischef Dan Eliasson efter presstalespersonen Tommy Lindhs uttalanden i sociala medier förra veckan. Tommy Lindh har också uttalat sig i pressen att han kommer att börja arbeta som presstalesperson för polisen i Örebro län.
– En av polisens uppgifter är ju att ha det operativa ansvaret för att skydda vår demokratiska struktur och dess funktionärer, menar Catrin Steen. Och i det skyddet ingår att värna demokratin mot just terrorister. Att då ha en presstalesperson i organisation som anser att ett av regeringspartierna just är terrorister skapar en osäkerhet.

Med anledning av de uttalanden som polisens presstalesperson i Värmland gjorde i förra veckan, där personen, enligt medieuppgifter, skrivit i sociala medier att Miljöpartiet ska betraktas som en terroristorganisation, skickar nu Miljöpartiet Region Örebro län en skrivelse till rikspolischef Dan Eliasson samt regionpolischef Dan Persson.

I skrivelsen frågar Miljöpartiets regionråd om vilka kvalifikationer som krävs för att bli presstalesperson i Örebro län.

– Att det nu framkommer att Tommy Lindh är tänkt att verka som presstalesperson i Örebro län gör oss oroliga. Vi står för yttrandefrihet och givetvis har alla rätt att uttrycka sina åsikter. Däremot ifrågasätter vi lämpligheten att ha en åsikt på fritiden och en annan på jobbet. Svensk polis står för en stabil demokratisk värdegrund och är man polis så borde man vara en del av den.

För ytterligare kommentarer ring regionråd Catrin Steen, MP, 076-100 83 82, eller politisk sekreterare Monika Aune, MP, 070-602 74 70. Se skrivelsen nedan.

__________

2015-02-16
Rikspolischef Dan Eliasson
Regionpolischef Dan Persson

Fyra frågor från Miljöpartiet Region Örebro län
Under veckan som gått har flera riksmedier rapporterat att Värmlandspolisens presstalesman Tommy Lindh uttalat följande i sociala medier:

”Jag tittade på Åsa Romsån på tv innan jag gick och lade mig igår kväll. Det gynnade ju inte nattsömnen. Den är inte riktigt riktig och hon företräder inget politiskt parti, utan en terroristorganisation i den bemärkelsen att man terroriserar folket utanför stan med nya utredningar”.

Dessutom har Tommy Lindh uttalat sig för Nya Wermlands-Tidningen, den 12 februari 2015, där han säger att ”Tanken är att jag ska bli polisens presstalesman även för Örebro län”.

Som företrädare för det fjärde största partiet i Sveriges riksdag, sittande i Sveriges regering, med rötter i fredsrörelsen och ickevåldsfilosofi är det med stor förvåning och oro vi tagit del av ovanstående medieuppgifter där Tommy Lindh uttalar sig om Miljöpartiet som en terroristorganisation. Är uppgifterna korrekta är det oroande både ur ett rättsäkerhetsperspektiv för oss, miljöpartister och för polisen självt vars anseende torde skadas grovt.

Anser rikspolischefen och regionpolischefen att det är lämpligt att en presstalesperson inom polisorganisationen uttalar sig i medier att Sveriges fjärde största parti, nu sittande i regeringen, är terrorister?

Kan man som anställd presstalesperson hos polisen med förtroende anse, på sin fritid, att ett regeringsparti är terrorister – men arbeta för en annan värdegrund i tjänst?

Vilka konsekvenser anser rikspolischefen och regionpolischefen att det kan få för förtroendet från allmänhet och politiska partier när representanter från polisen gör uttalanden i medier av ovanstående art?

Stämmer Tommy Lindhs uppgifter om att han är tilltänkt som ny presstalesman för polisen i Örebro län ställer vi oss frågan om vilka meriter som premieras för en sådan tillsättning. En av polisens uppgifter är ju att ha det operativa ansvaret för att skydda vår demokratiska struktur och dess funktionärer. Och i det skyddet ingår att värna demokratin mot just terrorism bland annat.

Anser rikspolischefen och regionpolischefen att Tommy Lindh har de kvalifikationer som krävs för att bli presstalesperson för polisen i Örebro län eller, för den delen, kvarstå som presstalesperson för Värmlands län?

Miljöpartiet de gröna i Region Örebro län

Regionråd Miljöpartiet