Satsa på klimatet

Barnens framtid står på spel. Det ska vara enkelt att vara klimat- och miljövänlig. Vi vill satsa på allt från kollektivtrafik till eko-mat.

Snö är ett av många skäl till klimatansvar.

Miljöpartiet vill

• göra det enklare och billigare att vara miljövänlig,
  • att tåget ska vara billigare än flyget,
  • att sol, vind och annan förnybar energi är den enda som används
  • att det som förstör miljön kostar mer genom miljöskatter, och
  • rusta Sverige mot mer extremt väder.

”Sverige har nu en regering som tar klimathotet på allvar.”

Barnens framtid

Vår generation vet vad barn och barnbarn kommer att säga: Ni fick rapporterna och såg väderkatastroferna bli fler och värre – så vad gjorde ni? Hur vi väljer de kommande åren avgör svaret. Världen har några år på sig att få utsläppen att minska. Sverige spelar en viktig roll.

Bäst i världen

Vi vill att Sverige ska vara ett föregångsland utan klimatutsläpp men fullt med kollektivtrafik, solceller på taken och ekologisk mat. Vi föreslår en klimatlag som gör att politikerna får detta ansvar. Då kan vi få andra länder att följa efter. Vi vill också satsa på ökad klimat-diplomati och att hjälpa fattiga länder med deras klimatarbete.

Billigare och enklare

I mataffären och i styrelserummet ska det vara billigare att välja klimatsmart, än att inte göra det. Vi vill höja skatten på utsläpp och satsa pengarna på allt från tåg och solceller till eko-mat. Att satsa på klimatet ger också nya jobb.

Mer eko-mat

Maten på tallriken ska vara bra för dig och miljön. Vi vill satsa på mer ekologisk och vegetarisk mat och öka den lokala produktionen.

Mer kollektivtrafik

Vi vill fördubbla kollektivtrafiken och minska bilismen, särskilt i städerna. Vi vill satsa mer på miljövänliga bränslen för bilar, vilket är särskilt viktigt på landsbygden.

Mer förnybar energi

Det ska bli lättare att göra egen el från solceller på taket. Sveriges el och värme ska bli 100 procent förnybar, inklusive statligt ägda Vattenfall.

Skydd mot extremväder

De översvämningar och värmeperioder som Sverige har drabbats av i sommar är sådant vi kommer att få ser mer av i ett förändrat klimat. Vi vill att Sverige satsar på att rusta oss, satsningar som även skapar nya jobb.

Engagera dig för klimatet!

Gillar du vår politik och funderar på att göra något mer än att rösta grönt?

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.

Just nu

Aktuellt inom ämnet Klimat. Visa andra ämnen

Andra ämnen som relaterar till Klimat