30-örig skattehöjning för tillgänglighet i sjukvården

En 30-örig skattehöjning för att skapa en bättre tillgänglighet i sjukvården. Det är en del av innehållet i förslaget till budget och verksamhetsplan för 2016 i Region Skåne.
Det rödgröna styret i Skåne har presenterat ett budgetförslag för 2016. För att få en ekonomi i balans innehåller detta ett åtgärdspaket på totalt 550 miljoner för att få bort underskotten i verksamheterna. Samtidigt inleds ett omfattande förbättringsarbete, som bland annat ska minska den administrativa bördan för vår personal.

Budgeten ska ge mer vård per skattekrona samtidigt som vi får en bättre tillgänglighet och patientsäkerhet. Personalens engagemang är nyckeln för att nå framgång i detta arbete och det är därför viktigt att hitta former för att ta tillvara deras kunskap och erfarenhet. Bakgrunden till det tillgänglighetspaket som också presenterades är dagens långa köer inom Region Skånes sjukvård. Paketet innehåller därför omfattande insatser för att minska köerna, stärka cancersjukvården och frigöra vårdplatser. Detta beräknas kosta sammanlagt 750 miljoner kronor och finansieras med en riktad skattehöjning på 30 öre.

Budgeten också höjd för att Skåne ska kunna möta en ny framtid på flera andra områden. Vi vill att hållbarhet ska genomsyra regionens verksamhet både när det gäller miljö, människors hälsa och hur vi bygger för framtiden. Därför finns det förslag på ett klimatpolitiskt ramverk, en utbyggd infrastruktur för framtidens IT-tjänster, nya pågatågslinjer, ett utökat arbete med vår skånska jobbkommission och satsningar på psykiatrin. Bland mycket annat. Region Skånes slutgiltiga budget tas på regionfullmäktige i slutet av oktober.

Vill ni diskutera innehållet i budgeten med oss i MP Skåne, eller har andra tankar och idéer är ni som vanligt varmt välkomna att kontakta mig.

Anders Åkesson, regionråd och gruppledare för MP i Region Skåne.
Anders.akesson@mp.se