Genusarbetet i Solnas förskolor och skolor måste prioriteras

Denna vecka börjar många av Solnas elever skolan. Och sedan någon vecka är många av barnen i förskolan tillbaka i verksamheten. Det är nu barnen ska tas emot i en trygg verksamhet med hög kvalité som ger dem möjlighet att utforska världen och sig själva, för att kunna uppnå sina drömmar och mål.

Att reflektera över genus och jämställdhet är grundläggande för att ge alla en full möjlighet att utvecklas. Tyvärr ser vi att bristen på systematiskt jämställdhetsarbete i förskolorna i Solna är stor.

Skolinspektionens tillsyn i Solna kommun under 2014 visar att förskolans uppdrag att motverka traditionella könsmönster behöver förbättras. Utredningen visar att förskolechefer och personal på många förskolor i Solna inte gör systematiska analyser eller kritiskt granskar egna värderingar och förhållningssätt till genus.

Det finns även brister i Jämställdhetsarbete i Solnas grundskolor. I Skolinspektionens enkätresultat för elever i åk 9 i Solna hösten 2013 kunde vi läsa att bara 50 procent av eleverna i uppgav att de pratar om jämställdhet på deras skola.

Miljöpartiet vill att förskolorna och skolorna ska ge alla barn möjlighet att utvecklas på sina villkor. Därför är genus och jämställdhetsarbetet viktigt.

–       Det finns ett bra genus arbete i Solna. Men det är mycket kvar att göra. Vi vill förstärka genus- och jämställdhetsarbetet i Solna genom att systematisera det genuspedagogiska arbetet i stadens skolor och förskolor. Vi anser att Solna behöver en ny skolpolitik som garanterar barnen en trygg och utvecklande miljö, säger Susanne Nordling, gruppledare för Miljöpartiet i Solna.

–        Jämställdhet är en rättighetsfråga och det är viktigt att följa läroplanens mål att motverka traditionella könsmönster. Det förtjänar alla barn i Sverige, och i Solna säger Annika Hirvonen, riksdagskandidat för Miljöpartiet, när hon besöker Solna och Miljöpartiets valstuga.