Lönesatsning för ökad jämställdhet: Idag får 7099 medarbetare i staden högre lön

Idag höjs lönerna för 7 099 personer anställda i Stockholms stad. Fyra av fem som idag får höjd lön är kvinnor. De flesta är barnskötare och vårdbiträden.
Det är resultatet av den löne- och jämställdhetssatsning på 70 miljoner kronor som fanns med i Stockholms stads rödgrönrosa budget. De lägsta lönerna inom Kommunals avtalsområden har höjts med 920 respektive 880 kronor.

– Kvinnor tjänar i genomsnitt 4500 kronor mindre än män i Sverige. Den här satsningen gör vi för att lyfta undervärderade yrkesgrupper och utjämna skillnaderna. Det känns jättebra att första utbetalningen är på plats, säger Awad Hersi (MP), gruppledare i arbetsmarknadsnämnden.

Den nya lägstalönen för en anställd som fyllt 19 år är 19 000 kr per månad. För yrken där arbetsgivaren kräver en yrkesförberedande utbildning och minst ett års arbetslivserfarenhet blir lägstalönen 21 000 kronor per månad. Alla inom Kommunals avtalsområde som i dagsläget tjänar mindre än den nya lägstalönen berörs och de nya lönerna gäller för alla nyanställningar.

De nya lönerna gäller retroaktivt från den 1 januari i år och första utbetalningsdag är idag, 25 september.