Nobel Center

Den 25 april 2016 tas beslut om Nobel Center i kommunfullmäktige. Miljöpartiet i stadshuset kommer att rösta nej till förslaget.
Ett Nobel Center i Stockholm är ett viktigt tillskott för hela regionen som kunskapscentrum och museum. Många har dock under processens gång ifrågasatt husets utformning och placeringen på Blasieholmen. Miljöpartiet i Stadshuset har haft en rad synpunkter och drivit förslag på förbättringar och förändringar som går i linje med det många sakkunniga har lyft fram.

Dessa har till viss del hörsammats och vi kan konstatera att byggnaden blir mindre än vad det först var tänkt och att parkeringsgaraget som planerades har utgått. Detta ser vi som ett stort kliv framåt för projektet.  Trots detta kvarstår flera osäkerhetsfaktorer – kring ekonomin, kulturmiljö och utseende. Bland annat har kostnaden för staden mer än fördubblats sedan det tidigare beslutet samtidigt som kostnaderna för de arkeologiska utgrävningarna och det framtida torget inte finns med i beräkningarna. Från Miljöpartiets sida har vi ställt ett tydligt krav på att Tullhuset ska flyttas vilket heller inte finns inarbetat i förslaget. Mot bakgrund av detta kommer Miljöpartiet i stadshuset därför att rösta nej till förslaget.