Ta tillvara alla kompetenser i skolprojektet

Ta tillvara alla kompetenser i skolprojektet

Den senaste tidens konflikt kring kommunens skolstrategs uttalanden och roll i det övergripande skolprojektet är mycket olycklig och riskerar att skada förtroendet för projektet och kommunen. Nu bör alla parter hjälpas åt för att trappa ner konflikten och få lugn i det fortsatta arbetet. Det skriver företrädare för Miljöpartiet i en insändare.
När vi från Miljöpartiet genom en motion i kommunfullmäktige tog initiativ till det övergripande skolprojekt som nu startats i kommunen under namnet ”Ett lärande Väsby” var vår utgångspunkt att alla goda krafter i kommunen ska bidra med sina kompetenser och erfarenheter för att förbättra skolresultaten i kommunen. Det måste vara högt i tak, öppet för kritik och saklig prövning, alla stenar ska kunna vändas på.

Under den senaste tiden har det uppstått en delvis förvirrad diskussion huruvida en av de personer som bör ha mycket att bidra med har blivit utestängd från projektet eller inte. Det gäller kommunens skolstrateg, där diskussionen också har handlat om huruvida skolstrategen, bland annat genom sitt deltagande i den nationella skoldebatten, gjort uttalanden som skulle ha varit särskilt känsliga för den politiska ledningen i kommunen eller på annat sätt varit till skada för kommunen. Som vi förstår det har också ett särskilt personalärende startats i denna fråga, som nu tycks ha gått så långt att kommunen överväger att avskeda skolstrategen.

Vi kan inte från Miljöpartiet bedöma alla turer i denna fråga, där det antagligen kan ha begåtts misstag, gjorts oövertänkta uttalanden eller reaktioner på uttalanden från flera håll. Men vi tycker att det vore mycket olyckligt om det skulle leda till en bild av att det är lågt i tak i vår kommun och att kommunen inte tillvaratar de kompetenser som finns hos personalen. Vid mötet med styrgruppen för projektet Ett lärande Väsby den 19 maj framförde vi därför följande punkter för hur vi vill att den aktuella konfliktsituationen ska hanteras.

1) Alla goda krafter ska kunna bidra till projektet ”Ett lärande Väsby” med sina kompetenser och erfarenheter. Ingen ska uteslutas på grund av kritiska synpunkter eller av andra skäl. Yttrandefriheten är en central del av demokratin.

2) Exakt hur var och en ska medverka i projektets organisation är en sak för projektledningen att besluta om. Vi är övertygade om att det går att hitta lämpliga former så att även exempelvis kompetensen hos kommunens skolstrateg kan tas till vara på bästa sätt.

3) Vi önskar att alla parter nu gör sitt bästa för att börja trappa ner konflikten. Det vore mycket olyckligt om situationen slutar med att kommunen skulle mista en erkänt kompetent kraft i det fortsatta förändringsarbetet av skolan.

4) Ett bra sätt att lösa ut de samarbetsproblem som finns bör vara att se över skolstrategens anställningsavtal och tydligt reglera ramarna för dennes medverkan som nationell skolexpert och debattör till exempel vad gäller tidsåtgång och möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter inom ramen för lojalitet mot kommunen som arbetsgivare. Vi ser det som en tillgång att kommunen kan ha medarbetare som uppmärksammas också utanför kommungränsen.

Lars Valtersson (MP)                                                                          
Gruppledare, ledamot utbildningsnämnden

Michel Silvestri (MP)
Ledamot i styrelsen för Väsby välfärd
 

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kalmar län, 15 april 2024

Vi startar MP Öland

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter