Enhetstaxa inom kollektivtrafiken

Enhetstaxa inom kollektivtrafiken

Motion av Yvonne Blombäck (MP) om att införa Enhetstaxa inom kollektivtrafiken
En zon, enhetligt pris

Det ska vara enkelt att resa med kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. Därför behöver kollektivtrafiken bygga på enbart en zon med enhetlig taxa och med enhetligt biljettsystem. Ett och samma kort samt ett och samma pris för dels periodkort inom SL Access, dels för samtliga biljetter för enkelresor bör gälla för alla som reser oavsett det är på på land eller vatten. Landstinget ska därför fullt ut tillföra Trafikförvaltningen medel för att all båttrafik i Waxholmsbolagets regi ska ingå i SL-taxan.

Nuvarande krångliga zonindelning saknar logik och hämmar resandet inom kollektivtrafiken. Gränsdragningen utefter tunnelbanelinjerna gör det i vissa fall dyrare att resa till sitt närmsta kommuncentrum, än till Stockholm city. Det är alltför krångligt att köpa biljetter och för mycket begärt att människor ska behöva sätta sig in i kollektivtrafikens system med zoner.

Reskassan med dagens upplägg där kravet är att ange en typresa gör den krånglig. Typresan kanske inte ens finns för den som är sällanresenär. Och den finns definitivt inte för tillfälliga besökare. Grunden till det krångliga kravet handlar om zonerna. Det gör att SL inte lockar bilister att ställa bilen hemma och välja kollektivtrafiken. Något som är avgörande om vi ska klara klimatförändringar och minska trängseln på vägarna.

Miljöpartiet vill att all båttrafik inom Waxholmsbolagets område ska vara en naturlig del av kollektivtrafiken på land. Idag är det dubbelt så dyrt att arbetspendla för dem som behöver ta sig från fastlandet till ett jobb i skärgården. Det skapar också orimliga situationer för boende på Tynningö, som fått en statlig vägfärja där målpunkten är en annan kommun än sin egen. Det hämmar förutsättningarna till en levande skärgård. SL-kort som betalmedel har alltid gällt på Djurgårdsfärjan medan övriga färjor i landstingets regi bygger på turistverksamhet och dyra biljettpriser förutom för de fastboende i skärgården med ö-kort.

Följande åtgärder behöver göras:

Stockholmsregionens kollektivtrafik behöver bygga på enbart en zon med en gemensam taxa. Enhetligt biljettsystem, ett och samma kort samt ett och samma pris för enkel resa, liksom att SL Access periodkort bör gälla för alla som reser på land och vatten. Landstinget ska därför fullt ut tillföra Trafikförvaltningen medel för att all båttrafik i Waxholmsbolagets regi ska ingå i SL-taxan.

Reskassan ska utformas till att vara enkel att förstå och använda. Därför är det viktigt att införa en zon i hela länet. I den kraftigt växande regionen ser vi möjligheter för den kollektiva båtpendlingen att utvecklas, så att vägnät och spårtrafik avlastas. Därför är det viktigt att införa enhetliga taxor även för enkelbiljetter överallt.

Landstingsfullmäktige föreslås besluta 

att införa en gemensam zon med gemensamma taxenivåer för all kollektivtrafik på land och vatten i hela Stockholmsregionen

Yvonne Blombäck 
Annika Hjelm 
Tomas Eriksson 
Vivianne Gunnarsson 

Ann-Sofi Matthiesen 
Cecilia Obermüller 

Jakob Dencker 
Michel Silvestri

Relaterade nyheter

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter