Internet och telefoni

Bredbandsutbyggnaden måste skyndas på. Ett snabbt internet är idag en viktig förutsättning för att kunna hantera sin vardag. Det handlar om möjligheterna att arbeta, driva företag, ta del av vård på distans, hålla kontakt med myndigheter, och mycket annat.

Miljöpartiet vill

• att alla hushåll och företag i Värmland ska ha tillgång till fungerande telefoni och bredband med en hastighet om minst 100 Mbit/s,
  • att minst hälften av de arbetsmöten i Region Värmland, där personal från olika arbetsplatser träffas, ska vara digitala möten,
  • att alla slags vårdbesök, där det är möjligt, ska kunna erbjudas att genomföras som digitala vårdmöten.
  • att samhället ska ta ansvar för samordningen av fiber-infrastrukturen.

Under corona-pandemin har många upptäckt möjligheten och fördelarna med att arbeta hemifrån. Vi vill möjliggöra för fler att arbeta helt eller delvis på distans. Detta kan ge ökad livskvalitet på många sätt, samtidigt som det minskade resbehovet innebär mindre miljöbelastning och mindre trängsel i trafiken.

Vi är positiva till denna utveckling, och menar att samhället måste stödja den genom att
säkerställa tillgång till bredband även på landsbygd och småorter. Ju mer vi använder möjligheten att arbeta och att mötas utan att resa, desto större blir miljönyttan av de investeringar som görs i bredbandsinfrastrukturen.

Samtidigt som vi satsar för att få snabbare internet, måste vi också värna om kommunikationsmöjligheter som länge tagits för självklara. Alla ska ha möjlighet att ringa, både vanliga telefonsamtal och larm- och nödsamtal, från sitt hem. Det gäller även i glesbygd och även i områden som saknar mobilmaster.

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet