Fairtrade City

2006 lanserades begreppet Fairtrade City (eller Rättvis handelstad) i Sverige. Diplomeringen har funnits sedan 2000 i Storbritannien, och idag finns det över 1000 Fairtrade cities i Europa, USA, Kanada och Australien …

Miljöpartiet vill

Alvesta – en Fairtrade city!

2006 lanserades begreppet Fairtrade City (eller Rättvis handelstad)  i Sverige. Diplomeringen har funnits sedan 2000 i Storbritannien, och idag finns det över 1000 Fairtrade cities i Europa, USA, Kanada och Australien, däribland städer som London, Paris, San Francisco och Bryssel. Den 17 maj 2006 diplomerades Malmö, och sedan dess har över 50 städer i Sverige tagit ett krafttag för att införa etisk konsumtion, tex  Växjö, Nässjö, Lund, Karlstad och Trollhättan.

Fairtrade city innebär att kommunen lever upp till kriterier som rör etisk upphandling, ett aktivt informationsarbete samt utbud av etiskt märkta produkter i butiker och på arbetsplatser. Fairtrade är en oberoende produktmärkning som bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och arbetare i utvecklingsländer.

Offentlig sektor har ett ansvar att förvalta våra skattepengar på ett ansvarsfullt sätt, det poängterar bland annat Europaparlamentet som uppmanar EU:s medlemsstater att i sin upphandling ställa krav enligt principerna för Fairtrade.

Med en diplomering för Alvesta som en Fairtrade city skulle kommunen göra en stor insats för människor i andra delar av världen som lever under svåra levnadsvillkor.

Miljöpartiet föreslår att:

Kommunstyrelsen ges i uppdrag att ansöka om att Alvesta kommun ska bli en Fairtrade city.

Motionen ska läggas in i 2015 års budget.

Gruppmotion,

Miljöpartiet i Alvesta