Låt stationshuset bli ett allaktivitetshus

Miljöpartiet föreslår att stationshuset används för kulturell verksamhet och blir ett allaktivitetshus för kommunens alla medborgare.

Motion: Låt stationshuset bli ett allaktivitetshus Bollebygd är en växande kommun. Vi har en aktiv hembygds- och kulturförening, duktiga musiker och ett välbesökt bibliotek. Det finns således en stadig plattform för kultur och kreativitet. Men förutom Krafthuset, vilket främst är avsett för våra ungdomar, finns få lokaler ämnade för kulturell verksamhet. Och nu när Gula huset har fått ett nytt användningsområde, blir behovet ännu större att hitta lokaler till våra föreningar.

Stationshuset byggdes 1894 och är en historisk och central plats i Bollebygd. Byggnadens två plan har ytor på närmare 250 m2 och till detta kan läggas en tomtareal på drygt 600 m2. Entréplan har tidigare använts för företagsverksamhet och här finns såväl kontor- som samlingsrum, kök och toalett. Övre plan inrymmer en trerumslägenhet med terrass. Stationshuset renoverades 2004 men har kvar mycket av sin originalcharm och det finns stora möjligheter för föreningar och kulturutövare att ge Bollebygdsborna ett centralt och levande allaktivitetshus med utställningar, skapande, studiecirklar och ett aktivt föreningsliv.

Miljöpartiet föreslår att stationshuset används för kulturell verksamhet och blir ett allaktivitetshus för kommunens alla medborgare.