Det spelar roll

På söndag bestämmer Sverige om MP eller SD blir tredje största parti. Det parti som vinner får ökat inflytande över samhällsdebatten och mer makt i riksdagen. #DetSpelarRoll

Se Gustav Fridolins svar på SD:s reklamfilm.

Det är väldigt jämnt nu. När valresultatet trillar in så är antingen Miljöpartiet eller Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Vi är väldigt oroliga för vad det kommer att innebära för Sverige om ett parti med rötterna i vit makt-rörelsen vinner den striden.

Det av oss som är Sveriges tredje största parti efter valet kommer att ha möjlighet att på många sätt sätta dagordningen för vilka problem vi kommer att prata om de närmaste åren och vilka lösningar som förs fram.

Därför spelar kampen om tredjeplatsen roll:

Vinnaren kan få andra partier att vilja närma sig.

De europeiska högerextrema partierna vann inflytande långt innan de nådde regeringsmakten.

De kanske tydligaste exemplen ser vi i våra grannländer Norge och Danmark där Fremskrittspartiet och Dansk Folkeparti sedan länge har satt agendan för synen på invandring och flyktingar.

Sverige har gått en annan väg den senaste mandatperioden – med Miljöpartiet som tredje största parti. Vi har kunnat påverka regeringen så att papperslösa, som lever i en mycket svår och utsatt situation, nu åtminstone får tillgång till vård och skolgång. Vi har också gjort det enklare för barn som är sjuka eller som har bott länge i Sverige att få uppehållstillstånd.

Blir SD tredje störst i valet är vi rädda att andra partier istället kommer att anpassa sig efter deras retorik och politik.

Vinnaren får möjlighet att representera Sverige.

Miljöpartiet har i kraft av tredje största parti utsett riksdagens andre vice talman, Ulf Holm. Han är, oss veterligen, den öppna hbtq-person med mest formell makt i Sverige någonsin.

Det spelar roll. När Ulf Holm tar med sin partner på representation ger det signaler om vilket slags land Sverige är.

Om Sverigedemokraterna skulle utse en andre vice talman skulle det istället vara deras representant som får ta emot internationella statsbesök och som får gå bredvid kungafamiljen vid representation på hög nivå. Det är inte en bild av vårt moderna, öppna Sverige.

Vinnaren kan styra samhällsdebatten mot ”sin” verklighetsbeskrivning.

Det tredje partiet blir den naturliga opponenten på de regeringsbärande och oppositionsledande partierna – Socialdemokraterna och Moderaterna.

Ju mer de två största partierna uppfattas vilja ligga nära varandra i politiska förslag, desto större kommer inflytandet bli för det parti som blir tredje störst.

Om vi fortsätter växa kommer de frågor vi bildats för att lösa få en större tyngd i de politiska debatterna. Om Sverigedemokraterna lyckas med sitt mål kommer deras dagordning att väga tyngre.

När vi nu gemensamt går till vallokalerna den 14 september så bestämmer vi vad politikerna ska ägna sig åt den närmaste mandatperioden.

Vi avgör tillsammans om den viktigaste frågan är att bekämpa klimatförändringarna eller om vi ska bekämpa människor i nöd.

Mer om bronsmatchen

youtube.com

Aftonbladet: Här svarar Gustav Fridolin på SD-filmen

"Jimmie, jag bryr mig inte om vilka åsikter du har, det är dina handlingar som avslöjar dig."

youtube.com

Allt Grönt: "Bronsmatchen"

Se avsnitt 4 av Miljöpartiets egna reality-serie. Gustav berättar vad han känner inför Sverigedmokraternas rasism och spelar in en film i Kärrtorp.

metro.se

Nina Åkestam: Fortsätt lyfta upp SD:s usla politik i ljuset

"Det parti som tävlar med SD om den där tredjeplatsen är Miljöpartiet. Det parti i riksdagen som har störst förtroende i miljöfrågor, som driver den mest öppna asylpolitiken, som har jämställdhet som en självklar grundbult i allt. Och inte minst: som enligt SD själva är partiets största fiende och motpol."

dn.se

DN: Kampen om tredjeplatsen

Förutom kampen om regeringsmakten pågår också kampen om tredjeplatsen i svensk politik. Bronsmatchen mellan MP och SD avgör en stor del av den politiska dagordningen.

svt.se

Anders Wallner: Därför spelar tredjeplatsen roll

Sveriges tredje största parti får möjlighet att representera riksdagen och landet. Om Sverigedemokraterna skulle utse en andre vice talman får deras representant ta emot internationella statsbesök och gå bredvid kungafam iljen vid representation på hög nivå.

sydsvenskan.se

Gustav Fridolin: Ring din polare

Om några dagar kan Sverigedemokraterna vara Sveriges tredje största parti. Men det händer inte bara. Det är faktiskt du som avgör. Så ring din gamla polare, ta snacket med din morsas nya karl, säg ifrån i klassen. Sverige kan bättre än rasism.

tv4.se

TV4: Hård kamp om tredjeplatsen

Antalet väljare som ännu inte bestämt sig inför valet är rekordstort, enligt vissa mätningar så många som var tredje väljare. Om dessa står nu slutkampen i valrörelsen - men det är inte bara regeringsmakten som står på spel. Att bli tredje största parti är också av betydelse - och striden är stenhård.