Sista ordet inte sagt om handelsavtalet

Handelsutskottet i Europaparlamentet ger stöd åt de sämsta delarna i handelsavtalet mellan EU och USA – men sista ordet är inte sagt.

I dag (torsdag 28 maj) röstade handelsutskottet i Europaparlamentet om en resolution om handelsavtalet TTIP mellan EU och USA.

Handelsutskottet tar inte avstånd från tvistlösningen ISDS, som innebär att investerare kan stämma stater genom särskilda skiljedomstolar. Därmed föll den gröna partigruppens förslag om att tydligt säga nej till ISDS i TTIP.

Max Andersson. Foto: Fredrik Hjerling

– Jag beklagar att handelsutskottet röstar igenom en text som inte kritiserar den kontroversiella tvistlösningsmekanismen ISDS, säger Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson.

Dessutom röstade utskottet för en ökad liberalisering av marknadstillträde för tjänsteföretag. Man röstade nämligen för en så kallad "hybridlista" för vilka olika tjänster som kan liberaliseras. Gröna gruppen vill istället ha en "positiv lista" som begränsar vilka tjänstemarknader som kan liberaliseras, så att stater står fria att till exempel låta privatiserade sektorer återgå i kommunal regi i framtiden.

Dagens omröstning handlar om en avstämning halvvägs in i förhandlingarna mellan EU och USA om handels- och investeringsavtalet TTIP. När avtalet blir klart kommer Europaparlamentet att ha makt att godkänna eller stoppa avtalet – och med den här resolutionen vill parlamentet skicka en signal till förhandlarna om vilken sorts avtal man förväntar sig.

Före dagens omröstning i handelsutskottet har även flera andra utskott sagt sitt, och bland annat miljöutskottet och det rättsliga utskottet har sagt nej till tvistlösningen ISDS. Nästa steg är att hela Europaparlamentet kommer att rösta om den här resolutionen i plenum, och Max Andersson har goda förhoppningar om att det kommer att bli ett annat resultat då.

– Det är inget konstigt att ett handelsavtal får en stor majoritet i handelsutskottet. I riksdagen är ju saker klara när de har paserat utkottet. Men i Europaparlamentet är det bara början på nästa rond. Den här frågan kommer att avgöras när hela EU-parlamentet röstar, säger Max Andersson.