Klimat och mänskliga rättigheter i EU-valet

Lyssna

Här är Miljöpartiets valmanifest för EU-parlamentsvalet 2014.

Isabella Lövin och Peter Eriksson berättar om sina hjärtefrågor, och om varför det är så viktigt att rösta grönt i valet till EU-parlamentet 25 maj.

Två utmaningar är större än alla andra för vår del av världen just nu.Vi måste bygga om Europa för att möta klimathotet och skapa förutsättningar för jobb i en världsdel som är härjad av arbetslöshet och där främlingsfientlighet breder ut sig.

Första steget mot att anta dessa utmaningar tar vi tillsammans när vi den 25 maj 2014 går och röstar i EU-valet. När vi nu presenterar vårt manifest för valet gör vi det extra tydligt att den som lägger sin röst på Miljöpartiet väljer ett parti som fokuserar på de viktigaste frågorna för Europa just nu:

• Att EU blir världsledande inom klimatpolitiken med mer ambitiösa mål och mer pengar till klimatomställningen, som också skapar förutsättningar för jobb. En metod för att öka resurserna är den skatt på finansiella transaktioner som flera länder planerar att införa.
  • Att rasismen och de extrema partiernas frammarsch kräver att EU blir hårdare i kampen för mänskliga rättigheter. Alla människor som lever i Europa ska känna att deras rättigheter skyddas av EU.

EU-valmanifestet antogs under Miljöpartiets partistyrelsemöte i helgen. Du kan läsa hela manifestet här och även ladda ner som pdf.

Vill du läsa mer om vad Miljöpartiet vill i Europa? Läs Åsa Romsons och Anders Wallners artikel "Vi måste bygga om Europa".