Visselblåsaren Antoine Deltour bör få EU:s medborgarpris

Miljöpartiet föreslår att visselblåsaren i den så kallade LuxLeaks-härvan, Antoine Deltour, ska tilldelas årets europeiska medborgarpris.

Act or go. Gröna uppmanar kommissionen att agera mot skatteflykt.
EU-parlamentariker
Peter Eriksson EU-parlamentariker

Initiativet att nominera Antoine Deltour kom ursprungligen från Peter Eriksson och stöds nu av hela den gröna partigruppen i Europaparlamentet.

Visselblåsare är enskilda som slår larm om oegentligheter. Ofta sker det trots stora personliga risker. Visselblåsaren Antoine Deltour har gjort sig förtjänt av det europeiska medborgarpriset genom sitt modiga handlande i Luxleaks-skandalen. Utan honom hade vi inte vetat hur omfattande de s.k. skatteuppläggen med enskilda företag varit och den debatt och de förändringar som pågår just nu om större öppenhet och rättvisare beskattning hade inte hänt.

Gång efter gång visar det sig att det är enskilda människors modiga agerande som är helt avgörande för att övertrampen från makten ska avslöjas. Deras insatser är ovärderliga för demokratin och visselblåsarna borde därför få ett betydligt starkare lagligt skydd i hela EU.

I anslutning till en resolution om bedrägerier nyligen uppmanas EU-kommissionen följaktligen att ta fram lagstiftning för att beskydda visselblåsare runtom i EU.

Den 28-årige fransmannen Antoine Deltour jobbade vid redovisningsbyrån PwC  när han kom över uppgifterna om att 340 storföretag lyckas smita undan skatt genom särskilda avtal i Luxemburg och flera andra europeiska länder. Deltour läckte uppgifterna till en fransk journalist. Han står nu åtalad för fem olika brott och riskerar fängelsestraff och stränga böter.

Det europeiska medborgarpriset instiftades av EU-parlamentet år 2008. Priset kan tas emot av upp till 50 personer varje år och det delas ut vid ceremonier i medlemsstaterna och dessutom i Bryssel i oktober 2015. Vinnarna utses av en jury som bland annat består av europaparlamentets talman och andra prominenta personer efter att förslagen har sållats nationellt.