Valmanifest 2022-2026

Pressmeddelande

Miljöpartiet de Gröna i Falköping går till val med ett valmanifest som fokuserar på tre områden; Klimat & Miljö, Självförsörjning och Social Hållbarhet.

Inom dessa områden ryms flera politiska förslag som ska driva på samhällsutvecklingen i Falköping till långsiktig hållbarhet.

“Vi har under mandatperioden drivit frågan om att ta fram en klimatstrategi, för att ha en tydlig väg framåt för hur vi i Kommunen ska minska våra klimatutsläpp”, säger Anders Blom, förstanamn på kommunlistan. “Nu när den är klubbad och klar kommer vi behöva lägga fokus på att strategin blir till praktik i kommunens samtliga nämnder och verksamheter”.

I valmanifestet finns bland annat ett förslag om att bygga en solcellspark på den täckta deponin vid Återvinningscentralen. “Det är en fråga vi haft med på bordet under den här mandatperioden, och nu när även Centerpartiet är med på tåget hoppas vi att vi ska se det gå igenom under nästa mandatperiod”, fortsätter Anders, “Men vi nöjer oss inte där. Vi kommer att fortsätta driva på för mer förnybar energi och ökad självförsörjning”. Ett exempel på ökad självförsörjning är ett förslag om att samarbeta med närliggande kommuner för att bygga upp beredskapslager.

Längst upp på kommunlistan finns även Marie Leward Westin och Mats Svanteman.

“Vi kompletterar varandra bra med olika hjärtefrågor som ändå springer ur samma källa”, berättar Marie som sitter som ersättare i Barn & Utbildningsnämnden.

“De senaste åren har skolan i Falköping ställts under besparingskrav”, fortsätter Marie, “men när kommunen nu går med positiva bokslut så är det viktigt att återinvestera detta i skolan för att inte cementera besparingar utan även satsa rejält på skolan. Speciellt med tanke på alla utmaningar som distansundervisning och hög frånvaro i samband med pandemin har orsakat”.

Bland annat finns med med i valmanifestet att alla skolbarn ska ha rätt till minst 15 timmars fritids i veckan. “Som det är idag har inte barn till arbetslösa eller sjukskrivna föräldrar rätt till fritids. Genom att erbjuda även dessa barn Fritids så ökar vi deras förutsättningar till bättre relationer och bättre möjligheter till inlärning i skolan”, förtydligar Mats Svanteman. “Till exempel hoppas vi att alla barn ska få erbjudandet att äta en ordentlig frukost på morgonen innan skoldagen börjar”.

Partiet hoppas också på att få igenom förändringar som ska göra det enklare att cykelpendla från landsbygden in till centralorten. “Cykelstrategin som finns idag togs fram 2013 och skulle gälla fram till 2018. Den behöver uppdateras och förtydligas med hur landsbygden ska gynnas”, berättar Mats. “När den nya Platåskolan står färdig, hoppas jag att fler föräldrar på landsbygden kan våga skicka iväg sina tonåringar på cykel till skolan, utan att de oskyddat ska behöva passera tungt trafikerade vägar”.

Att nå klimatmålen, och att hålla den globala uppvärmningen under 1,5 grad, är ändå ett tydligt fokus genom Miljöpartiets valmanifest. Bland annat ska partiet driva på att energieffektivisera och att sluta med fossila bränslen i kommunens verksamhet, samt att kommunen ska bidra med kompetensutveckling för företag och lantbrukare för hur alla kan bidra och sänka sina utsläpp. Miljöpartiet vill även se en utbyggd och avgiftsfri kollektivtrafik i kommunen.

“Klimatfrågan är vår ödesfråga, den går inte att sopa under mattan”, avslutar Anders Blom.