Miljö & klimat

Lyssna

Det är vi som delar den här planeten nu som avgör framtiden. Våra barn kommer att fråga oss vad vi gjorde när vi stod inför klimathot och miljöförstöring. Förändringar i miljö och klimat är något som går att påverka även lokalt, där Miljöpartiets Gnesta är en kommun som ligger i framkant i omställningen för en hållbar värld. Vi behöver agera NU. Klimatet kan inte vänta.

VI VILL:

• Göra Gnesta till en av Sveriges 20 bästa miljökommuner.

Vi behöver bland annat skärpa våra klimatmål, öka andelen skyddad natur, ställa högre miljömässiga krav vid upphandling och minska kemikalieanvändningen i kommunen.

• Att samtliga kommunens bilar är fossilfria till 2022.

• Ställa högre hållbarhetskrav på i kommunens kök och matinköp.

Vi ska ha skarpa mål för minskad klimatpåverkan för råvarorna och satsa på att kraftigt minska svinnet vid både tillagning och servering.

• Öka andelen ekologiska råvaror till 60 procent senast år 2022.

Samtliga kommunens storkök ska vara KRAV-ceritiferade. Kommunen ska inte använda livsmedel som innehåller ocertifierad palmolja.

• Prioritera arbetet med bättre dricksvatten i tätorten Gnesta.

Dricksvattnet i Gnesta tätort är av allt för dålig kvalitet. Vi vill snabba på utredningen av en ny eller förbättrad dricksvattentäkt.