Bli vår politiska sekreterare i Botkyrka!

Miljöpartiet i Botkyrka söker vikarierande politisk sekreterare, välkommen med din ansökan

Vi är inne på vår fjärde mandatperiod i majoritet. Majoritetsvanan börjar sitta i väggarna och samarbetet med våra samarbetspartier S och V är bra. Vi har fått positiv uppmärksamhet för vårt miljö-och klimatarbete, för vårt sociala arbete och vår etableringspolitik. Miljöpartiet Botkyrka är en kommunavdelning med stor mångfald av kompetenser och bakgrunder. Vi har växt snabbt och vi har en inkluderande kultur med stark genomdrivandekraft.

Vi har bra förutsättningar och strävar efter att växla upp ytterligare. Som politisk sekreterare måste du snabbt kunna sätta dig in i vår organisation för att hjälpa oss att ta avstamp framåt, både som förening och som konkret politisk kraft i Botkyrka.

Arbetsuppgifterna är bland annat att:
Utveckla och möjligöra genomförandet av grön politik. Hjälpa oss att vara kommunikativa i allt vi gör och tillsammans med oss göra arbetet som krävs för ett bra valresultat (Vill du prova dina idéer om hur man vinner val för att ändra samhället är vi nyfikna). Stödja våra förtroendevalda och främst kommunalrådet i det politiska arbetet. Vara med och utveckla oss till en politisk organisation där politikutvecklingen involverar fler och där vår egen identitet som kommunavdelning och medlemmarnas identiteter som miljöpartister stärks. Vara en aktiv kraft för att hålla låga trösklar in till organisation och politik. Hjälpa till med att hålla balansen mellan ansvartagande och den glädje och experimentlusta som politik och politikutveckling kräver.

Kvalifikationer och du som person
Det finns massor att lära i Miljöpartiet Botkyrka, men vi vill också lära av dig. Därför vill vi att du kommer med en välfylld ryggsäck. Du måste ha en förståelse för hur en kommunal organisation fungerar och en kommunavdelnings relation till landsting, region, riksdag/regering. Du måste behärska många politikområden för att kunna ge konkreta tips och förslag till alla våra förtroendevalda när så behövs. Du måste kunna skriva fram politiska ärenden men också kunna författa debattartiklar och omsätta politiska beslut eller politiska debatter till enkla och tydliga nyheter.

Du behöver vara självgående och ha stark egen drivkraft och vi ser gärna att du har egna visioner om hur vi kan utvecklas. De gröna kärnfrågorna kring miljö och klimat måste du behärska men du får gärna överraska oss och stärka oss i frågor som du kan. Du måste vara prestigelös och redo att hjälpa till med högt som lågt och vara ett stöd även för vår medlemsorganisation.

Tillsammans med dig vill vi fortsätta utveckla en politisk organisation som är en stark politisk beställarorganisation och en kommunikativ utförarorganisation. Värna och utveckla vår egen identitet som kommunorganisation. Stärka våra positioner i Botkyrka men också vår plats i regionen och inom partiet.

Villkor och ansökan
Tjänsten är ett vikariat från och med den 14 augusti till och med den 16 juni 2018 med eventuell möjlighet till förlängning, tjänsten är på 100% med oreglerad arbetstid vilket innebär kvällar och ibland helger. Skicka din ansökan gärna så fort som möjligt och gärna innan 1/7 men sista ansökningsdag är 1/8. Skicka ansökan till [email protected][email protected] och [email protected].

Vi kommer genomföra intervjuer löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden är ute. Har du frågor om tjänsten kontakta gärna [email protected] 070-4861045.